Mirenaspiraaltje voor 51-jarige

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Mevrouw Hoek-van Kooten, ik heb gelezen wat u zei over het mirenaspiraaltje. Ook wat uw eventuele bezwaren zijn. Maar geldt dat ook voor een vrouw van 51? Ik bedoel, moet ik dan ook nog bang zijn dat hij aborterend werkt?

Antwoord

De kans dat een vrouw van 51 jaar spontaan zwanger wordt, is heel erg klein. Tegelijkertijd weten we dat zolang een vrouw nog menstrueert, ze ook al is het misschien een heel erg enkele keer, nog een eisprong kan hebben en dat er dan een bevruchting zou kunnen optreden enzv. enzv. In het mirenaspiraaltje zit progesteron en dat zorgt er voor dat bloedingen minder hevig zijn en om die reden wordt het ook wel in de overgang gebruikt. In deze tijd is het zo dat een arts alles moet uitleggen (en dat heb ik nu dus gedaan) en dat de vrouw dan zelf de risico’s moet afwegen en een beslissing moet nemen om al dan niet het mirenaspiraaltje te gebruiken.

Alie Hoek-van Kooten

Lees meer artikelen over:

mirena