Ik heb een vraag over Openbaringen 5:8 (...) Mijn vraag is: dat ik snap dat mens...

Ds. A. Goedvree / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Openbaringen 5:8: “En als Het dat boek genomen had, vielen de vier dieren en de vier en twintig ouderlingen voor het Lam neder, hebbende elk citeren en gouden fiolen, zijnde vol reukwerks, welke zijn de gebeden der heiligen.” Ik heb de kanttekeningen erbij gezocht, maar die snap ik ook niet. Namelijk: “Dat is, welke betekenen de gebeden der heiligen; en wordt hier gezien op de wijze van doen in het Oude Testament. Want gelijk de priesters dagelijks en de hogepriester eens in het jaar het reukwerk, gevoegd met het bloed der offeranden, Lev. 16:13; Hebr. 9:4, enz., voor God offerden, om te kennen te geven, dat zij als voorgangers der gemeente, en te zamen met de gemeente van het Oude Testament, hun gebeden en dankzeggingen tot God brachten, zo wordt ook hier afgebeeld, dat de voorgangers der gemeente, zo van het Oude als van het Nieuwe Testament, in de triomferende Kerk in den hemel ook gezamenlijk hun gebeden en dankzeggingen in Christus voor Gods troon brengen, gelijk met deze vier dieren en vier en twintig ouderlingen ook alle andere heiligen in den hemel hier verstaan worden, naar den inhoud van den lofzang, die in Openb. 5:9 wordt uitgedrukt en nader verklaard Openb. 6:10, en Openb. 7:9,10,15, en Openb. 8:3.” Mijn vraag is: dat ik snap dat mensen in de hemel zullen aanbidden en dankzeggen. Maar waarom moet er nog gebeden worden? Je hebt toch niks meer nodig? Verder geloven er ook mensen in de opname. Als je daarin gelooft is deze tekst weer heel logisch. De mensen die al opgenomen zijn bij God, willen dan natuurlijk nog bidden voor de mensen die achtergebleven zijn, of ze ook bij God mogen komen. Ik geloof overigens niet in de opname, maar deze tekst begrijp ik niet.

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kan me voorstellen dat bij doordenking van dit vers en de kanttekingen de dingen niet erg helder worden. De zaken hier genoemd zijn dan ook complex. Laat ik enkele lijnen trekken die van belang zijn om in overweging te nemen.

1. Dit vers uit Openbaringen 5 lijkt mij primair te wijzen op de gebeden die door de heiligen verricht zijn “in het strijdperk van dit leven”. Het lijkt mij vooral, dat de “citeren en de violen” als het ware de “gebedsarchieven” van Gods Kerk van alle tijden en alle plaatsen zijn. Wat Gods kinderen door al de eeuwen heen gebeden hebben is verzameld in violen en citeren, teken dat het als muziek klinkt voor God. Het zijn de smekingen en de gebeden en de lofprijzingen, waarvan niet één vergeten of verloren is gegaan. Zo weerklinken de gebeden van de heiligen in de hemel hierboven. God komt er op  terug in het einde van de tijden. Dan zal elke zucht, elke traan en elke smeking vervuld worden.

2. Deze gedachte heft het dilemma op, dat de triomferende kerk zou bidden voor de strijdende kerk. Dat is een moeilijke kwestie, want: A. Enerzijds is de kerk één, en de zielen der martaleren bidden in de zaligheid om de wrake Gods over hun bloed (openbaring 6-9 + 10). B. Anderzijds, Abraham weet van ons niet (Jesaja 63:16, klassieke tekst dat de kerk in de hemel niet weet van de kerk beneden). Over het contact en de verbinding tussen de kerk hier en hierboven is verschil van mening. In sommige piëtistische conventikelkringen meent men wel te kunnen spreken over de kerk die hierboven bidt voor de kerk hier beneden, en dat er zelfs contacten zijn. Daar moeten we heel voorzichtig mee zijn. Maar jouw vraag handelt daar uiteindelijk ook niet over.

Ik denk dat je de gedachte van een “biddende kerk hierboven voor beneden” moet loslaten. Daarvoor in de plaats mag en moet komen de troostrijke gedachte dat God elk gebed tot vervulling laat komen, op Zijn tijd, zeker in de eindtijd. Niet één wordt vergeten, Hij komt er op terug! En dat is wanneer de lofprijzingen van de Kerk van alle tijden en plaatsen, hierboven en beneden, en de gebeden van de Kerk van alle tijden en plaatsen ineen gegoten worden.

Vriendelijke groeten,
Ds. A. Goedvree, Wezep