Binnenste schaamlippen groter dan buitenste

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Wanneer de binnenste schaamlippen groter zijn dan de buitenste, kan dat problemen opleveren bij de geslachtsgemeenschap?

Antwoord

Tot de vruchtbare leeftijd zijn de grote schaamlippen inderdaad groter dan de kleine schaamlippen. Dit is geval tot een meisje in de puberteit komt. Nadien is dit andersom! Dat wil zeggen dat de kleine schaamlippen zijn weliswaar dunner, maar vaak langer dan de grote schaamlippen. Het zijn dunne huidflapjes die naar beneden hangen. Deze zitten soms tegen de huid of tegen elkaar “geplakt” in het ondergoed. De anatomie van de kleine schaamlippen verschilt zeer per vrouw; dit geldt overigens ook voor de afstand tussen de vagina en de anus; voor de beharing en voor de plaats van de plasbuis aan de voorzijde van de vagina.

Het is tegenwoordig “mode” om eruit te zien als een jong meisje waarbij de kleine schaamlippen kleiner dienen te zijn dan de grote schaamlippen. Deze ingreep wordt door een cosmetisch chirurg uitgevoerd. Deze hype wordt bevestigd door erotische plaatjes van filmsterren en pornoactrices die een dergelijke schaamlipcorrectie hebben ondergaan. Verondersteld wordt dat de seksualiteitsbeleving hierdoor verbetert. Juist het tegendeel kan waar zijn. Het beeld wordt geschetst dat grote kleine schaamlippen abnormaal zijn. Dit is niet het geval.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

vagina