Genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd

Dr. C. A. van der Sluijs / Geen reacties

Vraag

God heeft het genadeverbond opgericht met Christus als het Hoofd van al de Zijnen (dus niet zozeer met Abraham en zijn zaad). Is dat zo? Ik dacht juist dat laatste? Wie kan mij dit vertellen en waar kan ik dit in de Bijbel vinden? Want dit heeft toch grote gevolgen voor de preek?

Antwoord

Geachte vraagsteller,

God richtte Zijn verbond op met Abraham en zijn zaad (Gen. 15:5 en Gen. 17:5). Paulus trekt de lijn door naar het Nieuwe Testament (Rom. 4: 17, 18). God zou Abraham stellen tot vele volken. Alzo zou zijn zaad zijn. Dat is gewoon de Bijbel. Het dogma dat God Zijn genadeverbond oprichtte met Christus en in Hem met al de Zijnen is een kerkelijke verinnerlijking en vereenzijdiging. Op zich wel waar, maar er is meer waar, namelijk dat men de spanning moet laten blijven bestaan tussen Gods belofte en de verwerkelijking of vervulling daarvan. Dit maakt het verschil uit tussen prediking alleen voor de uitverkorenen en prediking tot heel de (gedoopte) gemeente.

In het eerste geval gaan wij (predikers) onderscheiden, en in het tweede geval laten wij God onderscheid aanbrengen door die ene prediking. Een verhaal, bijna zo oud als de kerk in Nederland bestaat sinds de Reformatie. Wie brengt daar verandering in? Niemand. God alleen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs