(...) Nu zijn we beland bij een uitvoerige beschrijving van de tabernakel, enz. ...

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Toen wij getrouwd zijn begonnen wij in onze huwelijksbijbel te lezen bij Genesis 1 en daarna steeds een hoofdstuk verder. Nu zijn we beland bij een uitvoerige beschrijving van de tabernakel, enz. Voor degene die zich in de geschiedenis van de tabernakel verdiepen is dit interessant, maar wat heeft een gemiddeld mens aan al die details? Dat je van OT-personen e.e.a. kan leren en van de evangeliën, profeten, NT-brieven, enz. dat ervaar/begrijp ik zelf ook wel, maar van uitvoerige beschrijvingen, details enz.? Misschien klinkt het kinderachtig, maar deze hoofdstukken in de Bijbel nemen de lust van het lezen van Gods Woord wel weg omdat ik niet inzie dat zoiets mijn leven geestelijk verrijkt of kan bijdragen aan de zorg aan mijn ziel. Hoe moet ik hiermee omgaan?

Antwoord

Jullie hebben gelijk, in de Bijbel komen inderdaad gedeelten voor waarvan je je afvraagt: wat moet ik ermee, wat betekent dit voor nu? Dat geldt ook de gedeelten die over de bouw en de betekenis van de tabernakel en tempel gaan. Toch is het interessant en ook leerzaam om die gedeelten niet over te slaan, maar er hulpmiddelen bij te zoeken die verheldering geven.

Met betrekking tot de tabernakel en de details daarvan en de betekenis ook voor ons, wil ik jullie adviseren een of enkele boeken aan te schaffen die jullie verder wegwijs kunnen maken. Ik noem er twee die beiden te bestellen en dus te kopen zijn bij uitgeverij Den Hertog, Elzenkade 6, 3992 AC Houten. Tel: 030-6373434. E-mail: boeken@hertog.nl. Of hun site: www.hertog.nl

1. “Atlas van de tempel”. Kost euro 4,95. Een atlas met veel afbeelding en korte beschrijving. 2. Uitvoerig is het boek “De tabernakel - beeld van Christus”. Daarin worden lijnen doorgetrokken naar de betekenis van de tabernakel wat betreft de Oud-Testamentische dienst van God. Maar ook naar de prediking van de tabernakel die heen wijst naar de de Heere Jezus Christus in wie ook de tabernakeldienst is vervuld. Dit boek kost euro 17,50.

Met deze gegeven kunnen jullie hoop ik verder.

Ds. G. van de Groep