Aan de heer Den Hamer, n.a.v. het antwoord op 23-2-2008. Hoe kan je dan het best...

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Aan de heer Den Hamer, n.a.v. het antwoord op 23-2-2008. Hoe kan je dan het beste op dit gebied met de ander omgaan in een verkeringsrelatie? Heeft u wat praktische tips?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt wat praktische tips in het omgaan in je verkeringstijd met een partner die een obsessieve-compulsieve stoornis heeft. Het wordt niet duidelijk in je vraag of er nu sprake is van een stoornis als toestandsbeeld of dat er sprake is van obssesieve-compulsieve persoonlijkheidskenmerken.

Bij een toestandsbeeld is er vooral sprake van dwanggedachten en/of dwanghandelingen. Deze zijn in de regel met een cognitieve gedragstherapie goed te behandelen, waardoor het toestandsbeeld verdwijnt of de klachten sterk kunnen verminderen. Als gesprekken alleen niet afdoende helpen kan medicamenteuze ondersteuning worden geboden ter verlichting van de klachten. Belangrijk is dat degene die de klachten heeft zelf gemotiveerd raakt om hiervoor behandeld te willen worden. Dat is een moeilijke stap, omdat de dwanggedachten en/of -handelingen een reactie zijn op achterliggende angsten.

Bij een obsessief-comulsieve persoonlijkheidsstoornis ligt het moeilijker. De persoonlijkheid is het kenmerk van de persoon. Deze kenmerken horen bij iemand. Degene die obsessief-compulsieve persoonlijkheidskenmerken heeft ervaart het niet als iets vreemds van zichzelf. De last is vaak dat hij zich niet begrepen voelt door zijn omgeving en de omgeving vaak grote moeite heeft met de rechtlijnigheid en starheid van de persoon. Belangrijk is dat degenen die verkering hebben zich bewust dienen te zijn dat ze ook kiezen voor de persoonlijkheidskenmerken die bij de ander horen. Een karakter veranderen kun je niet, maar je kunt samen wel zoeken naar wat voor jullie samen opbouwend is, waarbij ieder tot zijn of haar eigen recht komt. Dat betekent van beide zijden geven en nemen. En als je nu, ieder voor zich, bereid bent meer te geven dan te nemen komt een relatie zeker tot bloei. Belangrijk is om God in je relatie toe te laten en ook je partner dit doet.

Kees den Hamer

Tags in dit artikel:

psychologie