Enkele maanden geleden heb ik een brief gestuurd aan een GG-predikant met enkele...

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Enkele maanden geleden heb ik een brief gestuurd aan een GG-predikant met enkele kantekeningen over de prediking. Ook heb ik er nog het e.e.a. in vermeld wat in mijn persoonlijk leven gaande is. Het was een liefdevolle brief. Tot op heden heb ik niets van deze predikant (die overigens mijn eigen predikant is) gehoord. Ik denk dat deze brief in de prullenbak is terecht gekomen. Ik vindt dit zeer onsympathiek en beslist niet geestelijk. Hoe kan een predikant zo met zijn hoorders omgaan? Weet u raad wat ik hieraan moet doen? Alvast bedankt!

Antwoord

Wat jammer dat het zo gegaan is, en dat jouw predikant er op deze manier in jouw ogen niet sympathieker en geestelijker op geworden is. Dat kan een verder vruchtbaar verkeren onder Zijn prediking ook ernstig in de weg staan. Er zijn wel een aantal overwegingen waar je bij stil moet staan.

Zelf vind je de brief die je geschreven hebt een liefdevolle brief. Je weet natuurlijk niet of het zo is overgekomen. Kritiek op prediking kan erg hard aankomen. Ben je niet betweterig geweest? Heb je met je brief niet toch als iemand die waarschijnlijk veel jonger is, de indruk gegeven dat je je predikant op het matje roept? Je schrijft zelf over “kanttekeningen” over de prediking. Misschien weerspiegelt dat inderdaad de inhoud van je brief. Vragen over de prediking hebben, is iets anders dan kanttekeningen. In het laatste geval werp je jezelf al op als beoordelaar die zegt wat niet goed is. In het eerste geval ben je iemand die zelf leren wil.... Maar misschien was je brief inderdaad van een goede toon, en meer vragenderwijs, dan een brief met kanttekeningen.

Hoe dan ook, het is natuurlijk jammer dat je geen antwoord hebt gehad. Ik vind niet dat een predikant altijd op alle kritiek moet ingaan. Als er vragen gesteld zijn, moet dat wel, en zeker ook als het gaat over zaken die in je persoonlijk leven gaande zijn. Het zou natuurlijk wel kunnen dat je brief domweg is zoek geraakt, hetzij bij de bezorging, hetzij tussen de vele papieren die er vaak in een studeerkamer zijn.

Ik zou het advies geven om niet met een stuk wrok of misverstand te blijven leven. Schrijf opnieuw een brief waarin je verwijst naar de vorige, en nogmaals je vragen stelt, of bel hem desnoods op. En vergeet niet om dat biddend te doen. Hopelijk komt het zo toch tot een goede gedachtewisseling.

Hartelijke groeten,
Ds. N. den Ouden

Tags in dit artikel:

relaties