Verstandelijk gehandicapte verplichten naar de kerk te gaan

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Doe je er goed aan om als ouder een volwassene met een verstandelijk handicap te verplichten om twee keer naar de kerk te gaan? Gebleken is dat hij/zij er niet veel van begrijpt en liever naar een aangepaste dienst of jeugddienst gaat, waar hij/zij blij van wordt. Graag toepassen, Efeze 6:1-4. Hoe zou je hier het beste invulling aan kunnen geven om dit kind een duidelijke vorm van geloofsbeleving te bieden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor uw vraag. Ik voel me er erg door aangesproken, omdat ook wij een kind met een verstandelijke beperking hebben. Onze Heleen is 10 jaar oud en gaat niet mee naar de kerk. Dat hangt ermee samen dat ze van de dienst weinig begrijpt en bovendien telkens naar me roept als ze me op de kansel ziet staan. Ook voor de mensen rondom haar heen is het onrustig als ze er is. Wat moet u doen met uw volwassen gehandicapte kind?

Ik denk dat u dat moet doen wat voor uw kind het beste is. Als twee keer per zondag naar de kerk gaan teveel voor uw kind is, moet u het één keer laten gaan. In gewone situaties mogen we van onze kinderen verlangen dat zij twee keer per zondag naar de kerk gaan. De HEERE vraagt dat ook van hen. Maar als ons kind anders begaafd is (een mooie uitdrukking!), dan mogen we ook anders met ons kind omgaan. Als één keer per zondag naar de kerk gaan genoeg voor uw kind is, dan is het genoeg. Probeer dan wel de rest van de zondag zinvol met uw kind bezig te zijn rondom Gods Woord. Lees iets voor om er dan vervolgens over te praten met elkaar als dat kan. Laat iets maken wat met de Bijbel te maken heeft, of doe een spel met een bijbelse achtergrond. Laat ook voor uw gehandicapte kind de zondag geen nare dag worden, omdat er dan zoveel moet zonder dat het goed overkomt, maar een fijne dag waarop uw kind merken mag hoe fijn het is om de HEERE te dienen. U moet uw kind inderdaad opvoeden in “de lering en vermaning van de Heere” (Ef. 6:4), maar dat moet bij een gehandicapt kind vaak op een wat andere manier dan bij niet-gehandicapte kinderen.

Met uw gehandicapte kind naar een aangepaste dienst gaan of naar een jeugddienst, lijkt mij een goed idee. Laat het wel een dienst zijn in de lijn van uw kerkelijke gemeente. Anders zou het verwarrend voor uw kind kunnen zijn als er heel andere dingen worden gezegd of gedaan.

Wellicht zijn er ook nog andere mogelijkheden voor uw kind. Bij mij in de buurt is er bijv. een club van Helpende Handen waar mensen met een verstandelijke handicap naar toe kunnen. Ook volwassenen zijn daar welkom. Wat ook mooi is, zijn de vakanties die door bijv. de Geref. Gemeenten voor gehandicapten worden georganiseerd. Ook daar wordt Gods Woord op een eenvoudige wijze doorgegeven. Zo ziet u maar, gelukkig is er heel wat voor handen voor onze zorgenkinderen.

Ik weet niet in hoever er sprake is van een verstandelijke beperking bij uw kind. Onze dochter heeft een zeer lage intelligentie en zal waarschijnlijk nooit “tot haar verstand komen”. Mijn vrouw en ik hebben de troost dat zij valt onder hen die bedoeld worden in artikel 17 van het eerste hoofdstuk van de Dordtse Leerregels. Dat geeft ons de rust: ook al zal onze Heleen weinig van de Bijbel en van de dienst van de HEERE begrijpen, Hij zorgt voor haar. En als het haar tijd is, zal ze voor eeuwig bij de HEERE zijn. En dan zal ze ten volle verstaan dat de HEERE ook haar God is.

Heel veel sterkte en van harte Gods zegen in alles toegewenst!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

handicapkerkgang