Oude natuur doden

Ds. A. Kot / Geen reacties

Vraag

In de Catechismus staat dat wij onze oude natuur moeten doden. Dat staat nergens letterlijk in de Bijbel, wel dat wij de nieuwe mens moeten aandoen. Dat lijkt een vorm van inlegkunde. Klopt dat?

Antwoord

Beste vragenstel(/st)er,

In de catechismus komen we de uitdrukking “onze oude natuur doden” niet tegen. Wat dat betreft ben je dus niet helemaal goed geïnformeerd. Deze uitdrukking komen we wel tegen in het formulier om de Heilige Doop te bedienen aan de kinderen der gelovigen. Maar wel wordt er in de catechismus bijvoorbeeld gesproken over de “afsterving van de oude mens” (zondag 33). Beide uitdrukkingen hebben echter Bijbelse papieren en we mogen ze dus gerust gebruiken. Dat geldt trouwens ook voor het door jou genoemde “aandoen van de nieuwe mens”. Dat is ook een Bijbelse gedachte. Het aandoen van de nieuwe mens veronderstelt dan trouwens tegelijkertijd wel een uitdoen van de oude mens. En dan hebben we het dus weer over de eerstgenoemde uitdrukkingen.

Je kunt hierover lezen in o.a. Rom. 6:1-6, 1 Kor. 5:7, Ef. 4:22-24 en Kol. 3:5-10. Je ziet dus dat de formuleringen in het doopsformulier en de catechismus door en door Bijbels zijn en even ver van inlegkunde verwijderd zijn als het westen van het oosten.

Daarom een vraag aan jou: Ken je iets van het doden van je oude natuur en het aandoen van de nieuwe mens? Het zijn immers beide de kenmerken van de waarachtige bekering als vrucht van het zaligmakende geloof. Daarom is het antwoord op deze vraag van levensbelang. Deze bevindelijke kennis van de voornoemde Bijbelse waarheden gun ik je van harte.

Hartelijke groeten en Gode bevolen,
Je ds. A. Kot

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismus