Geconfronteerd met refo's

J. Bayense / Geen reacties

Vraag

Ik ben geen jongere meer (38) en geen refo, maar heb wel een aantal vragen. Wonenende in Veenendaal word ik veelvuldig geconfronteerd met refo's. Niets mis mee, maar enkele dingen begrijp ik niet:

1. Waarom verkoopt een reformatorisch getinte drogist geen condooms?

2. Waarom hebben de dames op zondag hoedjes op, die afleiden van hun verleidelijke haardracht, want daar is het toch om te doen?

3. Waarom zijn er zo weinig refo's actief in de biologisch-dynamische beweging?

4. Waarom rijden refo's in hele grote auto's met een vis achterop geplakt en wat heeft Jezus Christus nou met die dikke auto te maken?

5. Waarom zien veel refo-meisjes er zo bleek en ongelukkig uit?

Antwoord

Ik kan me heel goed voorstellen dat deze vragen bij je opkomen wanneer je geconfronteerd wordt met de mensen uit de reformatorische gezindte, terwijl je zelf niet in die 'reformatorische cultuur' bent opgegroeid. Tegelijkertijd worden wij als zogenoemde reformatorische mensen er door deze vragen weer eens nadrukkelijk opgewezen dat we niet moeten leven vanuit een gewoonte, maar vanuit het Woord van God. Als ik deze vragen ga beantwoorden begin ik met te vertellen dat we als christenen belijden dat de Bijbel het Woord van God is. In de Bijbel maakt God Zichzelf aan ons bekend. Hij laat zien Wie Hij is. Hij laat ook zien hoe Hij is. Het eerste wat we in de Bijbel lezen, is dat God onze Schepper is. Hij heeft de mens volmaakt geschapen. Dat betekent o.a. dat de mens uit liefde tot zijn Schepper God volmaakt kon dienen. Maar de mens is niet aan God gehoorzaam geweest en daardoor is de zonde in de wereld gekomen. Daardoor is de mens ook niet meer in staat om God te dienen zoals Hij dat van ons vraagt. In de Bijbel laat God zien hoe wij weer met Hem verzoend kunnen worden en hoe deze verbroken relatie hersteld kan worden. Dat is van ons uit niet meer mogelijk, maar God heeft in Zijn grote liefde zelf die verzoening mogelijk gemaakt. Hij heeft Zijn eigen Zoon gegeven. Jezus kwam naar deze aarde en Hij heeft hier geleden en is gestorven. In deze weg van lijden en sterven heeft Hij de straf van God op de zonden gedragen. Voor iedereen die dat van harte gelooft, is er vergeving van de zonden en eeuwig leven. Zo worden de relatie en het leven met God weer hersteld. Wie in dat grote geschenk mag delen, zal er ook naar staan om te leven zoals God dat vraagt. En voor dat leven geeft God in de Bijbel richtlijnen. Vanuit deze achtergrond zal ik proberen antwoord te geven op je vragen. Voor de duidelijkheid hou ik jou volgorde en nummering van je vragen aan. 1. De Heere leert ons in de Bijbel dat seksuele gemeenschap uitsluitend thuis hoort in het huwelijk tussen man en vrouw. Het krijgen van kinderen binnen dit huwelijk is een zegen van God. Het gebruik van condooms is meestal bedoeld om seks te kunnen hebben buiten het huwelijk en om het krijgen van kinderen te voorkomen. Het zal duidelijk zijn dat deze zienswijze indruist tegen hetgeen de Heere ons in de Bijbel leert over huwelijk, seksualiteit en kinderzegen. Vandaar dat het tegen het geweten van een christen-drogist in kan gaan om condooms te verkopen. 2.Nee, het dragen van hoedjes heeft op zich niet te maken met de zondag of verleidelijk haardracht. Het heeft te maken met de samenkomst van de gemeente. Ook wanneer de gemeente op een doordeweekse dag samenkomt, zullen de dames een hoedje dragen. Ook voor de samenkomst van de gemeente heeft de Heere in de Bijbel regels gegeven. Zo wordt van de mannen gevraagd om hun hoofd niet te bedekken uit eerbied voor Christus. Christus wordt het Hoofd van de man genoemd. Van de vrouwen wordt gevraagd een bedekking op het hoofd te hebben tijdens de samenkomst, uit eerbied voor de man. De man wordt het hoofd van de vrouw genoemd. In onze cultuur is dat inderdaad vaak een hoed, maar het kan dus ook een baret of een hoofddoekje zijn. Helaas beseffen ook veel 'refo's' de achtergrond hiervan niet en gaat men mee met de mode van de tijd. 3. De biologisch-dynamische landbouw is gebaseerd op de antroposofie. De grondlegger van de antroposofie is Rudolf Steiner. Hij ontwierp een onchristelijke en onbijbelse filosofie. Het voert te ver om hier nu op in te gaan, maar in het kort komt het erop neer dat deze filosofie zich niet verhoudt met de Bijbelse leer over de Schepper en de schepping. Om die reden zul je geen reformatorische biologisch-dynamische landbouwers tegen komen. 4. Ja, die grote auto's kunnen verschillende redenen hebben. Ik denk in de eerste plaats aan de relatief grote gezinnen binnen de reformatorische gezindte. Dit hangt samen met wat ik schreef onder je eerste vraag. Een andere oorzaak kan liggen in het andere bestedingspatroon binnen de reformatorische gezindte. Er wordt relatief weinig geld uitgegeven aan 'stappen', tv's en ander vermaak. Daarentegen geven we weer meer uit aan kleding en auto's. Ik geef direct toe dat we hier vaak fout zitten. De auto functioneert dan als status symbool. Ook hier zijn wij besmet door de geest van de tijd en maken we vaak misbruik van de welvaart. De soberheid is soms ver te zoeken. Ook voor ons is de verleiding van het geld vaak te groot. Het visje waar jij op doelt, is een heel oud symbool. In de eerste eeuw na Christus kwamen in het romeinse rijk de christenvervolgingen op gang. De christenen hadden elkaar toen hard nodig om te kunnen overleven. Ze zochten een symbool waar ze elkaar aan konden herkennen. Het griekse woord voor 'vis' is 'ichtus'. Men zag hierin een afkorting: Iesous (Jezus) Christos (Christus) Theou (Gods) Uios (Zoon) Soter (Verlosser). In onze tijd is, vooral onder invloed van de Evangelische Omroep, dit symbool weer in zwang geraakt. Het heeft dus niet zozeer met de auto te maken, maar veel meer met de bestuurder. Deze wil laten zien dat Christus Heer in zijn/haar leven is. 5. Tsja, wat ik met die laatste vraag moet, weet ik niet zo goed. Ik heb mijn vrouw en dochter nog eens goed bekeken, maar die zien er echt niet bleek en ongelukkig uit. Misschien dat het dragen van bepaalde kleding of het niet gebruiken van make-up er mee te maken heeft. Dat patroon wijkt af van de hedendaagse cultuur. Toch denk ik dat deze vraag niet berust op een objectieve kijk. Misschien dat anderen op het forum hier nog op kunnen reageren. Ik hoop je vragen voldoende beantwoord te hebben. Ik hoop ook dat je beseft dat deze vragen niet de kern raken van waar het in het leven van een christen om gaat. De werkelijke levensvraag is of jij en ik met God verzoend zijn in Zijn Zoon de Heere Jezus Christus. Dat is geen saai leven waarin niets mag en van alles moet. Maar dat is een leven in vrijheid. Dat is een leven in en vanuit de liefde van God. Hij wil je het echte leven geven. Eeuwig leven. Een leven wat is gevuld met blijdschap en dankbaarheid voor alles wat Hij heeft gedaan. Dat wens ik je van harte toe.

J. Bayense

Tags in dit artikel:

reformatorisch