Gods voorzienigheid

Ds. B. J. van de Kamp / Geen reacties

Vraag

Ik moet een onderwerp behandelen voor onze jv. over Gods voorzienigheid. Heeft u misschien een tip, zodat ik goed en duidelijk uit kan leggen wat nou Gods voorzienigheid inhoudt?

Antwoord

Ga bij de behandeling van de voorzienigheid van God uit van de geschiedenis van Abraham, die Izak wil gaan offeren. God zal Zichzelf een brandoffer voorzien! Dat is gebeurd. God, de Vader, gaf Zijn eigen Zoon, onze Heere Jezus Christus. Dit is het uitgangspunt om over Gods voorzienigheid te spreken. Dat is verbonden met God genadeverbond. Daarmee is God tot Abraham gekomen, daarmee komt Hij, in Christus voltooid, tot ons.

Kijk zo eens eerst naar zondag 1 van de Heidelberger Catechismus. Daarna ook naar zondag 9 en 10. Let op de Vadernaam. Als je over Gods voorzienigheid wil spreken zonder dit uitgangspunt, moet je bedenken, dat je in noodlotsdenken terecht komt. Houd daarbij voor ogen, dat het denken van bijvoorbeeld Adolf  Hitler voortkwam uit redeneren vanuit de Voorzienigheid, zonder Christus.

Naar ik hoop heb ik je hiermee op goed spoor gezet. In de christelijke enclopedie, maar ook in een dogmatiek als van Prof. Van Genderen en Velema kun je verdere gegevens vinden.

Hartelijke groet, ds. B. J. van de Kamp

Tags in dit artikel:

voorzienigheid