Tegenslagen een beproeving

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

Kunnen vele tegenslagen in je leven een beproeving zijn? Of mag dat niet zo gezien worden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraag is eenvoudig, maar tegelijk complex. Tegenslagen... We raken hiermee de voorzienigheid van God (vgl. Zondag 10, HC). We geloven dat God ons leven leidt. Hij heeft alle dingen in Zijn hand. Niets gaat buiten Hem om. Ook niet onze gezondheid of ziekte, enzovoorts. Ook tegenslagen niet. Nu weet ik niet wat je onder tegenslagen verstaat, maar ik ga er vanuit dat het een dusdanig impact op je leven heeft dat het als "tegenspoed" ervaren wordt. Tegenspoed is niet makkelijk. Daar wacht niemand op. Je kunt daar heel verdrietig van worden, gebukt onder gaan en zelfs boos om worden.De vraag is echter: Hoe komen de tegenslagen in het leven tot stand? Je hoort wel eens zeggen: Het zijn toch geen mensen die het je aandoen... Maar wie dan wel? Als mensen het je niet aandoen, dan is God er verantwoordelijk voor. Maar is dat wel reëel. God is toch niet de Auteur van het kwaad!? Wij mensen zijn daar verantwoordelijk voor. De zonde is door ons toedoen in de wereld gekomen. Wij hebben God immers verlaten. En als gevolg van deze zonde ondervinden we dagelijks de gevolgen daarvan. En zo merken we dat ook op in eigen leven.

God is niet verantwoordelijk voor het kwaad, maar Hij maakt wel gebruik van het kwaad. Denk in dit verband aan de broers van Jozef, die hem naar Egypte verkopen. Uiteindelijk is Jozef het middel in Gods hand om een groot volk bij het leven te behouden. En zo lezen we ook in de Bijbel: “Is er een kwaad in de stad, dat de Heere niet doen zal?” Tegenslagen in ons leven gaan niet buiten God om. En deze tegenslagen of liever gezegd tegenspoeden gebruikt God. Drie redenen: als tuchtmaatregel (uit liefde, tot onze opvoeding), ter voorkoming van zonde (bijv. hoogmoed) en ter verheerlijking van God. En daarom leert de Catechismus in antwoord 28 ook dat wij "in tegenspoed geduldig" moeten zijn. Maar dat lukt ons niet vanuit onszelf. Het is in de allereerste plaats ook lang niet gemakkelijk. Als de vrienden van Job hem zien, wenen ze omdat ze zien dat de smart (tegenspoed) zo ontzettend groot is. Tegenspoed raakt ons uiterlijk en innerlijk. We moeten dan ook maar geen grote woorden gebruiken. We schaden de ander in zijn tegenspoed zo gemakkelijk. Toch vraagt God van ons om de tegenspoed geduldig te aanvaarden. En zal God die dat van ons vraagt dat dan ook niet willen geven!? (vgl. 1 Kor. 10:13).

Tot Paulus zegt de Heere: Mijn genade is u genoeg. Gods genade voor een zondaar is genoeg in leven en in sterven. En daarom kunnen we alleen met een toegekeerd leven tot God, een vernieuwd hart, aanvaarden wat wij als tegenspoeden kunnen ervaren. Zie nogmaals Paulus, want zo schrijft hij als hij de tegenspoed van de doorn in het vlees blijft omdragen: “Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus' wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig” (2 Kor. 12:10). Zo mag ons gebed wel zijn met Psalm 33: “Heilig alle smart!” Dan kan tegenspoed wel eens leiden tot voorspoed... in het licht van God en de Heere Jezus Christus.

Sterkte in je tegenspoeden,
ds. E. Gouda

Ds. E. Gouda

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nieuw-Lekkerland
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

beproevingtegenspoed