(...) Ik ben nu een jaar alleen en zou dus graag een vriend willen. Mag ik op zo...

G.J. Jansen / Geen reacties

Vraag

Ik zou zo graag opnieuw verkering willen, want na een aantal (drie korte) relaties is het gevoel nu echt erg hevig. Ik ben nu een jaar alleen en zou dus graag een vriend willen. Mag ik op zoek gaan of moet ik afwachten tot God er een op mijn weg plaatst?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Het verlangen naar een vriend is een natuurlijk verlangen, omdat de mens is geschapen als een sociaal schepsel dat behoefte heeft aan contact. De Schrift zegt dat God man en vrouw geschapen heeft en dat deze op elkaar zijn toegelegd, bij elkaar horen en elkaar aanvullen. In de Oud-Testamentische cultuur was het de gewoonte dat de ouders zich actief mengden in de keuze van een man/vrouw. Voor de vrouw van Izak ging de knecht van Abraham zelfs een verre reis maken! In onze tijd is dat niet meer zo.

Hoewel het meestal de jongen is die een meisje vraagt, is er geen directe reden waarom een meisje geen jongen zou kunnen of mogen vragen. Het is natuurlijke wel zo dat je de Heere moet vragen om wijsheid in deze dingen. Als je dat doet, heeft dat niets met afwachten te maken, maar mag je de middelen (lees jouw initiatief) "waarnemen" (gebruiken). Het kan namelijk best zo zijn dat een jongen helemaal geen weet heeft van jouw gevoelens voor hem of dat hij een erg verlegen karakter heeft. In zo'n geval kan het heel goed zijn om als meisje het eerste contact te openen waarbij je de Heere mag vragen om wijsheid.

Met vriendelijke groet,
G. J. Jansen