Gods leiding in verkering

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Gods leiding. Ik heb een tijdje (een week) een relatie gehad met een jongen. Dat is toen uit gegaan doordat deze jongen terug ging naar zijn ex-vriendin. Ik was er toen behoorlijk kapot van, maar heb het toen geaccepteerd en zag het echt als leiding van de Heere. Dit ook omdat we beiden erg hard van stapel liepen (de tweede afspraak zoenden we al met elkaar). Kerkelijk verschillen wel wat van elkaar en ik had ook het idee dat hij het geloof niet al te serieus nam. Maar eerlijk gezegd heb ik hem toen helemaal niet zo goed leren kennen en -heel fout- hebben we ook geen gesprek met elkaar gehad over hoe onze relatie met God was en andere zaken op geloofsgebied.

Mijn voornemen was altijd (want ik heb daarvoor nooit eerder iets met een jongen gehad), om iemand eerst goed te leren kennen en ook vooral op geloofsgebied, voordat ik een relatie met iemand zou beginnen. Maar dit ging toen toch anders. Ik heb me teveel mee laten slepen. Nu is het geval dat deze jongen weer contact met me heeft gezocht en zegt steeds aan me te moeten denken en hij wil graag weer afspreken en zegt spijt te hebben van zijn daden. Met zijn ex-vriendin is het inmiddels al weer uit.

Ik weet echt niet wat ik hier mee aan moet! We kunnen het wel erg goed met elkaar vinden. Ik heb hem nu wel vergeven, maar ik weet niet of ik er goed aan doe om weer met hem af te spreken. Moet ik hem de mogelijkheid geven om mij beter te leren kennen? Of moet ik uit zelfbescherming niks meer met hem te maken willen hebben?

Wat is de leiding van de Heere hierin? Ik zag het verbreken van deze relatie echt als leiding van de Heere, dat hij niet de juiste jongen voor mij was, en dat ik hem toen veel belangrijker vond als de Heere. Maar nu komt hij weer terug. Wat moet ik doen? Ik weet het echt niet. Moet ik onder biddend opzicht toch weer met hem afspreken? Ik hoop dat u mij snel kunt antwoorden.

Antwoord

Vriendin,

Er worden wel eens van die persoonlijke vragen gesteld dat we denken: wat moet ik daar nu op antwoorden. Dat gevoel bekruip me nu eerlijk gezegd ook een beetje. Eigenlijk geef jezelf het antwoord op je vraag door te zeggen: ik zag de verbreking als leiding van de Heere. Dan is het toch duidelijk? Maar nu zoekt hij weer contact met je en begin je te twijfelen of je het goed doet om opnieuw contact aan te gaan met hem.

Ik zou willen zeggen: wacht nog eens een maandje en kijk dan eens verder. Je hebt slechts een week omgang met elkaar gehad. Komt hij na een maand weer terug met het verzoek tot gesprek en je voelt daar wat voor dan kun je dat gerust doen. Waarom niet? Waar moet je bang voor zijn? Er gebeurt toch niets, je kunt toch gewoon je gevoelens kenbaar maken en vertellen van je geloof en zo. Bovenal tracht nuchter te zijn in alle dingen, ook die tot het tijdelijke leven behoren.

Je kunt geen huwelijk sluiten enkel op basis van geestelijke liefde. Die heb ik stuk zien gaan omdat je elkaar in het vlees tegen komt en dat valt altijd erg tegen. Er moet natuurlijke liefde tot elkaar zijn en daar is de voorbereiding voor het huwelijk toe nodig. Door alle mogelijkheden en onmogelijkheden heen brengt Gods hand jonge mensen bij elkaar. Dat zij ons geloof en vertrouwen.

Veel voorzichtigheid en wijsheid in deze toegewenst,
ds. J. D. Heikamp