Evangelisatiewerk trekt

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Dolgraag zou ik antwoord willen krijgen op het volgende: het evangelisatiewerk trekt mij. Mensen het evangelie vertellen. Vertellen dat er nog verlossing voor hen mogelijk is, hoewel ze niet weten dat ze verlossing nodig hebben. Maar het is nodig dat ze het te weten komen. Het verlangen heb ik om dit te gaan uitdragen. Maar mag dat zo maar? Heb ik in Nederland ook geen taak?

Ik werk in de verpleging en in Nederland zijn verpleegkundigen hard nodig! Bovendien, moet ik alleen gaan. Daar zie ik erg tegenop. Anderzijds wil ik bewust geen vriend omdat ik bang ben dat anders mijn plannen niet doorgaan! Deze laatste gedacht is onbijbels: ik kies, i.p.v. dat ik me laat leiden door God. Het is allemaal zo moeilijk. Wat moet ik doen? Ik bid er wel voor, maar ik krijg geen antwoord...

Antwoord

Om aan te sluiten bij jouw laatste vraag: wat moet ik doen?, moet ik denken aan een kinderliedje: blijf zitten waar je zit en verroer je niet! Wanneer de Heere de liefde in het hart heeft gewerkt om mensen het evangelie te verkondigen, dan zal Hij zeker Zijn eigen werk vervullen. Hoe? Dat weten we niet. Het kan zijn dat je gewoon hier in ons land moet blijven om als verpleegkundige dit mooie werk te mogen doen in een biddend opzicht tot de Heere.

Je gaf zelf al aan dat er in ons land behoefte is aan verpleegkundigen en zeer zeker aan christenen die vanuit hun hart hun werk mogen doen. De meeste verpleegkundigen komen op de werkvloer veel heidendom tegen en steeds meer andere culturen. Ligt hier geen taak om in handel en wandel christin te mogen zijn, om je naaste voor Christus te winnen? Je moet maar niet bang zijn om een vriend te leren kennen omdat anders je plannen niet door zouden gaan. Zelf geef je een bijbels antwoord: deze gedachte is onbijbels.

Wanneer een bepaalde begeerte in ons hart leeft om de Heere te dienen, willen we Hem zo graag een handje helpen. Het is juist genade en geloof om op de Heere te vertrouwen. In de psalmen komen we zo vaak tegen dat de dichter klaagt: Heere, waarom antwoord Gij mij niet? Met welk Woord heeft de Heere tot je hart gesproken, zodat er een begeerte kwam om ook andere mensen het evangelie te verkondigen, juist aan hen die niet eens weten dat ze verlost moeten worden zal het wel zijn voor de eeuwigheid. Daarom is het aanhoudend bidden zo nodig en belangrijk: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Vast en zeker komt Hij terug op Zijn eigen Woord.

Veel wijsheid, liefde en geduld toegewenst bij dit zo mooie dagelijkse werk wat je verrichten mag. De Heere schenke je genade om een leesbare brief van Christus te mogen zijn. Zijn Naam ter eer!

Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

evangelisatiezending