Wat betekent het woord acclamatie? Iemand gebruikte dat om te zeggen op deze man...

Ds. H. van Oostende / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het woord acclamatie? Iemand gebruikte dat om te zeggen op deze manier: “Bij deze is gekozen met acclamatie, kandidaat... enz. Maar wat betekent dat woord nu eigenlijk? Is dat bijbels of werelds?

Antwoord

Je kunt het woord acclamatie vanzelfsprekend in elk woordenboek opzoeken. Het mijne zegt, dat het toejuiching betekent in de uitdrukking “iets, inz. een voorstel bij acclamatie aannemen.” Om het nog wat uitgebreider te formuleren: het gebeurt bij algemene goedkeuring zonder dat erover iemand of iets gestemd wordt.

De slotvraag is dan het intrigerende element in het geheel: is dat nu bijbels of  werelds? Uit mijn praktijk als preses van een kerkenraad is het een bekend gegeven dat er vaak bij acclamatie wordt gestemd. Zelfs over een kandidaat-ambtsdrager kan dat gebeuren. Als er geen tegenkandidaat is en de kerkenraad staat voluit achter de voorgedragen persoon, dan kan hij zonder stemming “bij algemene goedkeuring” worden gekozen.

Daarom kan ik vrijmoedig antwoorden dat er aan dit hele gebeuren geen wereldse smetten kleven. Blijft natuurlijk wel als principe staan dat we ook bij het stemmen bij acclamatie in alles afhankelijk blijven van onze hemelse Opdrachtgever!

Ds. H. van Oostende, em.-pred.