Van top tot teen scheren

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik zit al best een tijdje met de volgende vraag: Is het Bijbels verantwoord om je van top tot teen te scheren? Ik merk dat veel mensen -ook uit onze gezindte- het doen, maar weet dat niet iedereen vindt dat het mag. Wat is uw mening (liefst Bijbels onderbouwd)?

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Ik kan niet makkelijk ja of nee op deze vraag zeggen. Waarom? Bij zulke vragen dreigt levensgroot het gevaar van wetticisme. Bijvoorbeeld dat ik nog een nieuwe regel aan de Bijbel zou toevoegen: je mag niet scheren en niet epileren. En dan zou ik ook nog moeten aangeven hoeveel nog net wel mag en wat net niet meer mag. Of dat mannen zich moeten scheren en vrouwen zich niet mogen scheren. Dan komen we in het vaarwater van de Farizeeërs. Ze wisten het precies, tot in de kleinste vraagjes. Zij gaven de tienden van munt, dille en komijn. Maar ze lieten het belangrijkste van de wet na: de barmhartigheid, het liefhebben van God en hun naaste. En wat heb je er dan aan als je precies meent te weten wat wel en niet mag?

Maakt het dan allemaal niets uit? Zeker wel. God wil heel je leven! Je kunt nooit zeggen: hier heeft God niets mee te maken. Paulus zegt: “Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods” (1 Kor. 10:31). Je helemaal scheren? Ik denk dat velen er niet bij nadenken. Maar als je wat verder kijkt, waarom doen ze het? Om erbij te willen horen. Uit angst dat iemand ze minder mooi vindt. Om er “leuk” uit te zien. Maar dan laat je je leiden door pure mensenvrees. En mensenvrees is een slechte leidsman, die je vaak bij God vandaan leidt. Of doe je het omdat je onzedelijke kleding wilt dragen? Dat is ook een erg slechte reden.

Samengevat: De Bijbel geeft hierover geen duidelijk gebod. Dus dan moeten wij daar ook geen precieze regeltjes voor gaan maken. Maar ik geloof dat als de Heere je verlost van mensenvrees, en als je meer denkt aan God Die je zo goed geschapen heeft, dat dan de behoefte aan dit soort praktijken ook veel minder groot wordt. Je mag er best verzorgd uitzien. Maar ik denk dat wij hierin soms ver doorgeslagen zijn. En ook vreselijk verwend: we kunnen ons druk gaan maken over lichaamsharen... alsof er niet veel betere dingen te doen zijn! Laten we ons maar druk maken over het liefhebben van God en onze naaste. Niet mensen vrezen, maar God vrezen!

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

beharing