Straatkrantverkopers

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Hoe moet je tegenover straatkrantverkopers staan? Is dit een legale vorm van bedelen of kunnen deze mensen niet anders? Zijn het asielzoekers die wel onderdak hebben? Graag wil ik weten of je ze als christen moet en kan steunen of niet.

Antwoord

Ha vragensteller,

Om te beginnen zou je ze de vraag zelf kunnen stellen. Misschien krijg je dan een gesprek met ze en kun je als christen iets uitdragen van het christelijk geloof.

In mijn ogen zijn het geen bedelaars. Het zijn mensen die op een eerlijke manier proberen wat geld bij elkaar te krijgen. Zo'n krant kost gewoonlijk 1,50 euro, waarvan de helft voor hen is. Het is dan ook niet goed om geld te geven zonder een krant af te nemen, want dan zou je wel aan bedelen meedoen. Deze mensen willen tenminste nog iets voor hun geld doen.

Bedelen is inderdaad niet goed, want dat had de Heere verboden. Toch kom je ook in de Bijbel bedelaars tegen. Dit zei echter meer over de samenleving, die dus kennelijk niet goed voor zijn mensen zorgde, dan over de man of vrouw zelf.

Krantverkopers kunnen asielzoeker zijn, maar het kunnen ook andere mensen zijn. Ik denk dat je er goed aan doet om ze te steunen, maar vooral om ze de boodschap van heil door Jezus Christus door te geven.

Met vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis