Christen-gynaecoloog in een algemeen ziekenhuis

dr. A. Logmans / Geen reacties

Vraag

Hoe kun je als christen-gynaecoloog werkzaam zijn in een algemeen ziekenhuis? Je moet dan toch eigenlijk meedoen aan abortus, ivf e.d. Dat omvat een groot gedeelte van je werk. Als je hier principieel tegen bent, moet je dus een deel van je taken aan anderen overlaten! Kan/mag je dit?

Antwoord

Ik ben christen en gynaecoloog. Om die reden doe ik geen abortus provocatus. Overigens zijn er  meer ‘christelijke’ ziekenhuizen met een hoger aantal abortus provocatus, dan ons algemeen ziekenhuis.

Voordat ik in dienst kwam, deelde ik mede dat ik geen abortus provocatus uitvoer. Dat is dan duidelijk. Wat betreft IVF meen ik dat er geen ethische overwegingen zijn om er niet aan mee te doen als patiënt en/of dokter. Overigens doe ik geen IVF omdat ik zoveel andere dingen binnen de gynaecologie te doen heb: oncologie (kwaadaardige aandoeningen), incontinentie, verzakkingen en de algemene gynaecologie en verloskunde. Kortom, een christen kan wat mij betreft de gynaecologie (bijna) in de volle breedte en diepte uitvoeren!

Groet, dr. A. Logmans

Lees meer artikelen over:

gezondheidszorgwerk