(...) een ieder die de Naam des HEEREN aan zal roepen zalig zal worden! Maar hoe...

Ds. J. het Lam / Geen reacties

Vraag

In Handelingen staat: En het zal zijn dat een ieder die de Naam des HEEREN aan zal roepen zalig zal worden! Maar hoe moet je nou God aanroepen? In gebed, dat begrijp ik, maar als je alleen maar iedere dag bidt is dat dan genoeg? Mijn gebed is vaak zo standaard! En daarna ga ik slapen. Ik denk wel eens hoelang kan ik dat vol houden? Volgens mij is dat geen echt aanroepen zoals er bedoeld wordt in Handelingen?! Bedankt.

Antwoord

Het aanroepen in Handelingen 2: 21 komt uit Joël 2:32. Het betekent: aanroepen, erbij roepen... Je zou ook kunnen zeggen: in nood te hulp roepen, je vertrouwen stellen op God. Dat is inderdaad niet “zomaar even bidden” met standaardwoorden. Ik weet vanuit je vraag te weinig van je. Ken je de Heere Jezus al als je Verlosser of begrijp ik eruit dat dat nu juist nog niet kan zeggen? Zou je Hem werkelijk willen leren kennen en wil je verlost worden en zalig worden?

Aanroepen wil zeggen dat je vanuit je hart gaat vragen om aan de Heere om behouden te mogen worden, om vergeving te ontvangen. Het betekent ook je zonden belijden en jezelf overgeven aan Christus. Het zou mooi zijn als je iemand anders opzoekt die met je wil bidden of met wie jij samen kan bidden. Is er ook een ander moment om te bidden dan net voor het slapen gaan? Heb je wel eens hardop gebeden tot God? Heb je wel eens uit je hart vertelt aan de Heere wat je verlangt?

Het gaat overigens niet om hard roepen alsof God je niet zou willen horen. Hij is je al aan het zoeken. Hij wil niet liever dan jou zalig maken. Hij wil graag dat je bidt en Hem nodigt binnen te komen.

Ds. J. het Lam