Menstruatieperiode

drs. B. de Jong / 2 reacties

Vraag

Tijdens mijn menstruatie heb ik soms een dag /periode dat ik niet of nauwelijks vloei. Meestal de derde of vierde dag. Daarna begint het vloeien weer een beetje en dan is het afgelopen (meestal na vijf dagen). Mijn vraag is of mijn man en ik tijdens die "droge dag" gemeenschap kunnen hebben. Of is er dan infectiegevaar, omdat de menstruatieperiode nog niet helemaal voorbij is?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Een baarmoeder, baarmoedermond en vagina zijn uitgerust met een slijmvlies. Een van de taken van dit slijmvlies bestaat uit het voorkomen van infecties. Naast dat dit beschermende slijmvlies gedurende de menstruatie wordt afgestoten, is er ook sprake van een betere doordringbaarheid voor ziekteverwekkers. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat de afweer gedurende de menstruatie mogelijk minder goed functioneert. Bovenstaande situatie heeft geleid tot de vraag (en onderzoek) of gemeenschap tijdens de menstruatie leidt tot meer infecties. Binnen een vaste relatie oftewel seks met ÈÈn partner lijkt dit niet het geval te zijn. Mocht er daarentegen seks plaatsvinden met meerdere partners of met een partner die dit gedrag vertoont, dan lijkt dit verhoogde risico op infecties wel aanwezig. Zeker als een van de partners al een seksueel overdraagbare aandoening heeft. Mocht u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk, laat het gerust weten.

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

Lees meer artikelen over:

menstruatieonthouding
2 reacties
Caty
Gelukkig zijn er nog genoeg dagen waarop het wel kan.
drj
M.a.w.
Geen probleem zolang u geen van beiden vreemd gaat.