Verschillende meningen over Bijbel

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Als allerlei theologen verschillende meningen hebben, hoe kan ik dan als leek bepalen wat waarheid is? We kunnen wel zeggen dat we bij de Schrift moeten blijven, maar wat moet je doen als iedereen die weer anders interpreteert? En als theologen ook nog eens heel verschillend denken over het gezag en de betrouwbaarheid van de Bijbel, wordt het helemaal moeilijk. Wat moet ik doen?

Antwoord

Dank voor uw vraag. Helaas is het zo, dat er ook in theologenland heel wat gaande is en meningen verschillen. Het komt aan op heel zorgvuldig luisteren en lezen. Welke theoloog wat ook maar zegt of schrijft, moet en kan getoetst worden aan het geheel van de Schriften. Niet voor niets leerde Christus: Onderzoekt de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen. Wordt Gods Woord nagesproken, of niet; gaat het om de verheerlijking van Hem; staat Christus en Zijn werk centraal; brengt het aangereikte door welke theoloog ook maar ons dichter bij de Heere? Dat zijn een aantal wezenlijke vragen.

 Daarbij mogen wij bidden -voortdurend- om de leiding en hulp van de Geest. Want de Heere Jezus belooft: Die zal u in alle waarheid en ook tot de volle waarheid leiden.

Wat het gezag en de betrouwbaarheid van de Schrift betreft, spreekt de Bijbel zich duidelijk uit. En dat geldt eveneens voor de belijdenis van de Kerk. God bedriegt ons niet. Wij mogen ons in alle eenvoud houden aan Zijn geopenbaarde Woord.Wie dat doet -en daarbij is het geloof van levensbelang- komt nooit bedrogen uit. Wel is het zaak en taak om bij het onderzoek Schrift met Schrift te vergelijken, want de Bijbel is zijn eigen uitlegger.

Gelukkig zijn wij niet overgeleverd aan allerlei interpretaties, maar mogen wij ons in alle eerbied en met vertrouwen houden aan wat van Godswege gemeld is. Dat levert meer zegen, vrede en rust op dan alle discussies. Theologen zouden er goed aan doen zich van hun verantwoordelijkheid tegenover God en naasten bewust te zijn. En bepaalde zaken/visies  gewoon net als bij het eten in de keuken te laten en het evangelie loyaal en royaal op te dienen. Dat smaakt naar meer en wijdt ons in in de harts- en heilgeheimen van God.

Gelukkig zijn er ook goede commentaren:lees die van Luther en van Calvijn met zijn Institutie, van ds C. den Boer, de commentaren onder redactie van prof. Van Bruggen, de beknopte dogmatiek van prof. Van Genderen en Velema; Gegrond geloof onder red.van dr. ir. Van de Graaf, boeken van Lloyd Jones, Packer, van prof. Floor e.a. Zulke boeken zijn behulpzaam om je mening te vormen en te scherpen en bedoelen de Schriften na te spreken.Wie - en dat is ook mijn eigen ondervinding- een nederig leerling van de Schriften mag worden en blijven, wordt wijsgemaakt tot zaligheid.

Uw Woord is een lamp voor mijn voet, een licht op mijn pad en klaart inderdaad op!

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

1 reactie
Alphonsus
Wat ik als antwoord lees op de gestelde vraag zou toch de eerste opmerking moeten zijn in het eerste college theologie op de Hogeschool.

Theologen zouden zich dat DUS als eersten moeten realiseren.
Blijft de vraag: waarom dan toch die verschillende interpretaties??