Het evangelie van de voorhuid en besnijdenis

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In Galaten 2:7 wordt gesproken over het evangelie der voorhuid en het evangelie der besnijdenis. Wat wordt hiermee bedoeld?

Antwoord

Galaten 2:7. In dit verband is het Evangelie van de voorhuid namelijk dat Paulus door de Heere was verkoren en geroepen was om het Evangelie voornamelijk te verkondigen aan de heidenen, (die in de voorhuid zijn), hoewel hij altijd eerst het Evangelie verkondigde in de synagogen aan zijn eigen broeders wanneer hij ergens voor het eerst kwam tijdens zijn zendingsreizen. Petrus daartegen is vooral degene die het Evangelie heeft verkondigd aan Israël, (die besneden zijn), hoewel hij ook geroepen werd om het te verkondigen aan de heidenen, denk maar aan Cornelius uit Hand. 10.

Ds. A. J. Schalkoort