Hoe weet je of de Bijbel waar is?

Ds. K. van den Geest / Geen reacties

12-10-2006, 00:00

Vraag

Hoe weet je of de Bijbel waar is?


Antwoord

Twee opmerkingen hierover.

1. Dat de Bijbel waar is, is waar omdat de Bijbel het zelf zegt. Altijd is dit voor ons mensen een onbevredigende redenering, omdat zij ons 'logische' en kritische denken geen 'recht' doet. Het is immers een soort cirkelredenering. Dat de Bijbel waar is en het Woord van God Zelf, kunnen we dan ook niet bewijzen. Wanneer je de waarheid van iets wilt bewijzen, doe je dat door je te beroepen op een hogere autoriteit. Maar een hogere autoriteit dan God zelf die voor de gelovige spreekt in de Schrift, is er niet. De Bijbel zelf zegt het, en daar moeten we 't mee doen. Zie bijv. 2 Petrus 1, vers 20 en 21: daar wordt gesproken over de profetie. Daarmee wordt niet een soort openbaring bedoeld, die de individuele gelovige van God ontvangt. Want het gaat daar duidelijk over een "profetie uit de Schrift", dus woorden van God in de Bijbel. En daarvan wordt dan gezegd, dat die woorden niet zijn voortgekomen uit menselijk initiatief, maar dat mensen die namens God spraken daartoe werden gedreven door de Heilige Geest. Dit is één van de bijbelpassages waarin we duidelijk zien, dat God door zijn Geest de bijbelschrijvers heeft geleid. Daarom geloven we, dat de Bijbel Gods eigen Woord is. Dit belijden we ook heel mooi in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 3. Dit artikel verwijst eerst naar 2 Petr. 1:21; daarna wordt gewezen op het feit, dat God zelf in zijn zorg voor ons heeft gezorgd, dat dit geopenbaarde Woord op schrift werd gesteld, zodat wij het vandaag kunnen bezitten.
 
2. Toch moet je dan ook nog iets anders zeggen. Dat de Bijbel waar is, staat in de Bijbel. Maar hoe weet je dan zelf zeker, dat dat zo is? Dat weet je alleen als “geloofsweten”. Een belangrijke tekst die hierover iets zegt is 1 Kor. 2: 10-15. Wat je weet van God, weet je doordat Gods Geest het je openbaart. Gods Geest maakt je hart ontvankelijk voor de waarheid van Gods Woord. Ook dit staat weer prachtig en krachtig in de Nederlandse Geloofsbelijdenis, artikel 5:"Wij ontvangen al deze boeken (de Bijbelboeken dus; KvdG), en deze alleen, als heilig en canoniek, om ons geloof daarnaar te richten, daarop te gronden en daarmee te bevestigen. En zonder in enig opzicht te twijfelen geloven wij alles wat zij bevatten. Dat doen wij niet zozeer omdat de kerk ze aanneemt en als canoniek erkent, maar vooral omdat de Heilige Geest in ons hart getuigt dat zij van God zijn. Het bewijs daarvan ligt bovendien in de boeken zelf. Want zelfs blinden kunnen tasten dat de dingen die erin voorzegt zijn, gebeuren."
 
Zo krijg je als het ware de volgende 'stappen':

1. De Bijbel is waar, want de Bijbel is Gods eigen Woord.
2. Ik geloof dat dus omdat God het zelf zegt.
3. Waar en hoe zegt Hij dat: in de Bijbel.
4. Hoe kan het dat ik dat aanvaard: doordat Gods Geest dat Woord in mijn hart legt (1 Kor. 2:10: “openbaart”).
 
Er is zeker veel meer over te zeggen, mijn antwoord is eigenlijk per definitie te kort. Hopelijk heb ik hiermee recht gedaan aan de vraag en de vragensteller wat meer houvast hierin gegeven. Ben je 't er niet mee eens of heb je nieuwe vragen, stel ze gerust.
 
Gods zegen!

Ds. K. van den Geest

Lees meer artikelen over:

canoniek
Dit artikel is beantwoord door

Ds. K. van den Geest

  • Geboortedatum:
    12-10-1957
  • Kerkelijke gezindte:
    Nederlandse Gereformeerde Kerken
  • Woon/standplaats:
    Deventer
  • Status:
    Actief
123 artikelen
Ds. K. van den Geest

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik (vrouw, 30 jaar) heb een vraag. Mijn man is eerder getrouwd geweest. Uit dat huwelijk is een kind geboren. Zijn ex-vrouw is vreemdgegaan en het kind woont bij haar. Na zijn scheiding heb ik mijn ma...
Geen reacties
12-10-2012
Al een aantal jaren heb ik geworsteld met de vraag of ik wel of geen belijdenis mag doen. Ik wil dit heel graag. Nu ben ik op aanraden van de dominee op belijdeniscatechisatie gegaan. Ik vraag me nog ...
5 reacties
12-10-2011
Bij ons in de kerk, waar ik belijdend lid ben, wordt er ruimte gegeven voor een stil gebed. Het ene (doop)lid doet dit wel en een ander niet. Wat mij opvalt is dat bijna iedereen op hetzelfde moment k...
2 reacties
12-10-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering