Standaard stil gebed

Ds. C.J. Barth / 2 reacties

Vraag

Bij ons in de kerk, waar ik belijdend lid ben, wordt er ruimte gegeven voor een stil gebed. Het ene (doop)lid doet dit wel en een ander niet. Wat mij opvalt is dat bijna iedereen op hetzelfde moment klaar is met bidden, ook de kerkenraad die staat. Mijn vraag is: Bestaat er zoiets als een standaardgebed wat de meeste leden bidden? Ik heb namelijk ook wel eens gebeden en ben dan pas halverwege mijn gebed als de dominee zijn zegen begint uit te spreken. Vandaar mijn vraag. Alvast bedankt voor uw antwoord!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het stille gebed aan het begin van de eredienst is een gewoonte in veel kerken in ons land. Geen goddelijk voorschrift, maar een heel goed gebruik. Er is even stilte om God te vragen om de opening van Zijn Woord, Zijn zegen over de dienst, de voorganger aan de Heere op te dragen, een persoonlijke nood waarmee je de kerk bent binnengekomen aan de Heere voorleggen, enzovoorts.

Daarvoor bestaat geen standaard gebed. De praktijk is dat bidders hun gebed beëindigen als ze horen dat de anderen ook gaan zitten, of als de predikant de preekstoel opgaat. Dat betekent inderdaad dat je soms nog maar halverwege je gebed bent. De Heere weet de rest van het gebed wel. Onze gebeden moeten ook niet gekenmerkt worden door een veelheid van woorden, maar mogen kort en krachtig zijn.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

kerkdienstliturgie
2 reacties
jeewee
Wat ervaar ik het steeds weer als bijzonder, als je midden in een gemeente met 'meebidders' een ogenblik stil kunt zijn voor Gods aangezicht. Mijn ouders hebben ons dit al vroeg uitgelegd en zeiden ook dat je als kind best mee kon doen met het 'stil gebed' om zo voor de dominee te bidden en mocht vragen of de Heere wilde geven dat ik als kind ook wat van de preek mocht begrijpen.

Ik vergeet nooit meer dat mijn vader zei dat God vooral in de kerk nieuwe harten wilde uitdelen. "Daar mag je om vragen" zei hij.

En nu? Als het goed is hebben we ons thuis al voorbereid op de dienst met de bede in ons hart of er ook voor mij iets bij mag zijn en of God de voorganger Zijn Geest wil geven. En zelfs of de dominee er maar tussenuit mag vallen zodat het zicht op Hem des te helderder wordt.

Stil gebed voor de dienst? Hou het zo en leer je kinderen het zo vroeg mogelijk. Dat kan zelfs zonder woorden: een moment van stilte voor het Grote Moment!
mvanh
als 'standaard' gebed is de bedezang voor de preek, gezang 8 (bundel 1773) heel geschikt. Qua lengte kan dat ook goed...