Prijst den Heer met blijde galmen

B. Noteboom / Geen reacties

Vraag

"Prijst den Heer' met blijde galmen," lees ik in de boekhandel op een CD-doosje. Is dit Gods Naam niet misbruiken? Het gaat toch echt wel om de componist (auteur) en diens kwaliteit in plaatse van de gave, die gekregen is van God. Kunt u hierop ingaan?

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Een terechte vraag! Als we terug gaan naar de Bijbel met jouw vraag, dan komen we aan bij David, de opperzangmeesters, de koorleiders, bij Simeon (in de tempel). Deze psalmen en gezangen kwamen regelrecht uit hun hart. Zo hoort het dus nog te zijn. Daarna zien we bijvoorbeeld bij de Heere Jezus zelf dat hij de psalmen zong en meezong. Hij zong dus ook de door mensen gemaakte liederen.

In de eerste plaats is de zinsnede “Prijs de Heer met blijde galmen” een oproep. We worden opgewekt om God met opgewekte en blijde klanken te loven. Een oproep dus.  Ik stel mij zo voor dat de cd die je in de boekhandel zag liggen een samenzang-cd is. Massaal zongen mensen psalmen en gezangen tot eer van God. In ieder geval is dit muziek met liefde als inhoud, en muziek die de harten treft. Nu weten wij niet wat er bijv. in de uitvoerenden omging terwijl ze dit opnamen. Ik weet van mensen die voordat ze een cd opnemen in gebed gaan. Waar het musiceren regelrecht uit het hart komt. Heerlijk is dan ook te horen hoe tijdens bijvoorbeeld een samenzangavond echt gezamenlijk God geprezen wordt.

Aan de andere kant ken ik ook mensen die, zo lijkt het in ieder geval wel, het zonder God in hun hart doen. Terwijl ze de Heere aan het loven zijn spelen ze eigenlijk de opgewekte tonen niet voor Hem, maar voor elke cd die over de toonbank zal gaan, en het geld wat daardoor bij hun naar binnen zal druppelen...

Hoe deze muziek opgenomen is staat niet op de hoes. Koop je een cd, geniet er dan van en zing lekker mee! Met je hart! Stel dat God niet echt geprezen is door de medewerkenden op de cd... Dan in ieder geval wel door jou persoonlijk! Jij moet verantwoording afleggen of jij je Schepper eer en glorie hebt gegeven. Of je Hem gediend hebt in je leven. De ander moet dat over zijn deel.

Als laatste zie ik een dergelijke titel ook als een eerbiedige vorm van reclame maken. Nu heeft God het niet nodig, maar vaak heeft God het gebruikt. Bijbelteksten die ergens toe opriepen, en mensen moesten het doen! Vertel, schrijf maar veel over onze God (uit je hart)! Hij is de hoogste en heerlijkste jubeltonen véél meer dan waard!

Hartelijke groeten,
Bert Noteboom jr.

Lees meer artikelen over:

muziek