Prijst den Heer met blijde galmen

B. Noteboom / Geen reacties

21-09-2006, 00:00

Vraag

"Prijst den Heer' met blijde galmen," lees ik in de boekhandel op een CD-doosje. Is dit Gods Naam niet misbruiken? Het gaat toch echt wel om de componist (auteur) en diens kwaliteit in plaatse van de gave, die gekregen is van God. Kunt u hierop ingaan?


Antwoord

Beste vragensteller,
 
Hartelijk dank voor je vraag. Een terechte vraag! Als we terug gaan naar de Bijbel met jouw vraag, dan komen we aan bij David, de opperzangmeesters, de koorleiders, bij Simeon (in de tempel). Deze psalmen en gezangen kwamen regelrecht uit hun hart. Zo hoort het dus nog te zijn. Daarna zien we bijvoorbeeld bij de Heere Jezus zelf dat hij de psalmen zong en meezong. Hij zong dus ook de door mensen gemaakte liederen.

In de eerste plaats is de zinsnede “Prijs de Heer met blijde galmen” een oproep. We worden opgewekt om God met opgewekte en blijde klanken te loven. Een oproep dus.  Ik stel mij zo voor dat de cd die je in de boekhandel zag liggen een samenzang-cd is. Massaal zongen mensen psalmen en gezangen tot eer van God. In ieder geval is dit muziek met liefde als inhoud, en muziek die de harten treft. Nu weten wij niet wat er bijv. in de uitvoerenden omging terwijl ze dit opnamen. Ik weet van mensen die voordat ze een cd opnemen in gebed gaan. Waar het musiceren regelrecht uit het hart komt. Heerlijk is dan ook te horen hoe tijdens bijvoorbeeld een samenzangavond echt gezamenlijk God geprezen wordt.

Aan de andere kant ken ik ook mensen die, zo lijkt het in ieder geval wel, het zonder God in hun hart doen. Terwijl ze de Heere aan het loven zijn spelen ze eigenlijk de opgewekte tonen niet voor Hem, maar voor elke cd die over de toonbank zal gaan, en het geld wat daardoor bij hun naar binnen zal druppelen...
 
Hoe deze muziek opgenomen is staat niet op de hoes. Koop je een cd, geniet er dan van en zing lekker mee! Met je hart! Stel dat God niet echt geprezen is door de medewerkenden op de cd... Dan in ieder geval wel door jou persoonlijk! Jij moet verantwoording afleggen of jij je Schepper eer en glorie hebt gegeven. Of je Hem gediend hebt in je leven. De ander moet dat over zijn deel.

Als laatste zie ik een dergelijke titel ook als een eerbiedige vorm van reclame maken. Nu heeft God het niet nodig, maar vaak heeft God het gebruikt. Bijbelteksten die ergens toe opriepen, en mensen moesten het doen! Vertel, schrijf maar veel over onze God (uit je hart)! Hij is de hoogste en heerlijkste jubeltonen véél meer dan waard!
 
Hartelijke groeten, 
Bert Noteboom jr.

Lees meer artikelen over:

muziek
Dit artikel is beantwoord door

B. Noteboom

  • Geboortedatum:
    10-02-1984
  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Almere
  • Status:
    Inactief
81 artikelen
B. Noteboom

Bijzonderheden:
* Jeugdevangelist in Almere
* Lid van Chr. Gem. 'De Wegwijzer'
* Koordirigent / liedschrijver

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vind Refoweb een goed initiatief, maar is het gevaar niet dat de drempel naar ouderling, diaken, dominee of pastoraal werker niet nog veel groter wordt dan dat het al is. En daarbij een andere vraa...
12 reacties
21-09-2009
Geachte dominee G. A. van den Brink, bedankt voor uw reactie op de laatste vraag. U dringt tot de kern door met uw zin "dus als misschien het verhaal wordt doorverteld met de suggestie dat deze domine...
Geen reacties
21-09-2012
Ik heb bijna verkering met een jongen die ik erg leuk vind. Er zit alleen een keerzijde aan. Hij heeft eerder seks met zijn ex-vriendin gehad. Dit vind ik erg moeilijk. Ik voel me een tweede keus, omd...
5 reacties
21-09-2011
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering