(...) Hoe kun je nu weten of je naar de juiste kerk gaat? Ger. Gem., PKN, Herste...

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Bij ons in de kerk (Ger. Gem.) hebben wij bijna geen contact met de kerkenraad. Ze geven geen vertrouwd gevoel dat we kunnen praten met hen. We zijn een vacante gemeente, catechisatie wordt gegeven door een ander, niet door de kerkenraad zelf. Dat geeft geen band... je trekt uit jezelf naar een andere kerk waar wel een band is tussen de kerkenraad en de gemeente, maar ik ben bang dat je, wanneer je een keuze maakt, dat je dan onder de verkeerde leer terecht komt. Hoe kun je nu weten of je naar de juiste kerk gaat? Ger. Gem., PKN, Hersteld Verband, is er nu werkelijk zo'n groot verschil tussen deze kerken?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De vraag mag allereerst gesteld worden of je door het geringe contact met je kerkenraad in een ander kerkverband naar de kerk moet gaan. Het antwoord is duidelijk: nee. Je bent in Gods voorzienigheid in dit kerkverband geplaatst. Als je door omstandigheden weinig contact met je ouders zou hebben, zoek je toch ook geen andere ouders? Maar je probeert dat zo goed mogelijk te laten functioneren.

Er zijn heel fundamentele redenen nodig om een kerkverband te verlaten en naar een andere kerk te gaan. Lees daar Calvijn maar op na in zijn Institutie, 4de Boek, hfdst 1. Gebrek aan contact komt vaak van twee kanten. Probeer er aan te doen wat je kunt. Heb er de Heere voor nodig! Wees getrouw op de plaats, die God je gaf.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Naschrift redactie: Voor het verschil tussen de diverse kerkgenootschappen zie ons zoekprogramma en rubriekindeling.