Leren en dopen

dr. J. Hoek / Geen reacties

Vraag

Hoe kunnen wij eerst gedoopt worden en dan pas leren? Gods woord verteld ons dat wij eerst moeten leren en dan gedoopt worden. Kunt u dat voor mij uitleggen?

Antwoord

De vraag hangt samen met het verschil tussen zuigelingendoop en volwassendoop. Gods Woord vertelt ons inderdaad dat volwassenen die tot geloof komen eerst goed moeten leren wat het geloof inhoudt en daarna pas daarvan belijdenis kunnen doen en gedoopt worden. Wie echter als kind gedoopt wordt, wordt vervolgens meegenomen in een jarenlang leerproces dat uitmondt, als het goed is, in het doen van belijdenis. Op dat moment wordt de doop pas afgemaakt (want in alle verbonden gaat het om twee partijen die het met elkaar eens geworden zijn). Er is dus een nauwe samenhang tussen doop en onderricht, maar het kan vanwege de situatie verschillen of het onderricht voor of na de doop wordt gegeven.

In de bijbelse tijd stond de kerk aan haar begin en in een zendingssituatie. Dan komt vanzelfsprekend kinderdoop nog minder voor. Al vroeg in de kerkgeschiedenis kwam echter de praktijk van zuigelingendoop op naast volwassendoop.

Dr. J. Hoek

Lees meer artikelen over:

kinderdoopvolwassendoop