Rookverslaving van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb zoveel moeite met de rookverslaving van mijn vriend. We hopen volgend jaar te trouwen en daar kijk ik naar uit. Maar toch blijft het voor mij nog steeds lastig dat hij nog steeds zoveel rookt per dag. We zijn vier jaar samen en hebben hier altijd discussies over. Hij wil niet minderen of stoppen. Dat is absoluut geen optie voor hem en ik zit er soms over te denken om het voorgenomen huwelijk stop te zetten omdat het me zó raakt. Ik weet niet waarom. We hebben hier al veel over gepraat. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Ik weet niet waarom het mij zo raakt, maar toch heb ik er veel verdriet en veel moeite mee.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je weet niet waarom het rookgedrag van je vriend en aanstaande echtgenoot je zo raakt? Natuurlijk wel, maar om het tóé te geven is lastig: hij is verslaafd aan de tabak en dat gaat niet over zolang als híj dat niet wil. Keihard, hè, als ik het zo schrijf. En ja, dat is het ook, want zíjn verslaving heeft invloed op jou en op jullie relatie. Je gedachten over het stopzetten van je voorgenomen huwelijk moet je dus zeer serieus nemen en wellicht nog uitvoeren ook! Het is namelijk een illusie om te dènken (of te hopen, wellicht) dat een en ander vanzelf verandert als je eerst maar eens getrouwd bent met elkaar. Nee, verandering kan pas plaats vinden na bewustwording. Dat geldt voor jou door, op deze manier, niet met deze man verder te gaan. Dat geldt voor hèm, dat hij jou verliest als hij zijn rookgedrag niet verandert door een definitieve stop. Mooier kan ik het voor jou (en voor je vriend) niet maken, helaas. Natuurlijk kost ‘uitmaken’ je moeite en verdriet, maar een gewaarschuwd mens geldt voor twee: verandering in gedrag gaat niet gebeuren als híj het niet wíl!

Ik wens je sterkte toe, en daarmee alle goeds voor nu en later!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

rokenverkering