Baarmoederslijmvlies wegbranden

Drs. G. Nieuwenhuyzen - de Boer / Geen reacties

Vraag

Mag je als je klachten hebt, je baarmoederslijmvlies weg laten branden? Als gevolg van de overgang heb ik hevige en langdurige menstruatie met een laag hemoglobine als gevolg. Nu zijn er verschillende opties, waaronder baarmoederslijmvlies wegbranden. Maar mag dit (principieel) of is er een andere oplossing?

Antwoord

Beste mevrouw,

Zo’n 20 procent van alle vrouwen tussen de 35 en 55 jaar hebben klachten van hevige menstruaties. Vooral rondom de overgang kan dit echt een probleem zijn en leiden tot een laag hemoglobine (hb) gehalte. Als eerste wordt dan gekeken of er een andere oorzaak dan ‘een hormonale’ wordt gevonden. Denk hierbij aan het beoordelen van de baarmoedermond of het verrichten van een gynaecologische echo om bijvoorbeeld een poliep of een vleesboom uit te sluiten. Als dit allemaal niet het geval is dan zijn er verschillende behandelingsmogelijkheden. Een daarvan is het wegbranden van het baarmoederslijmvlies (NovaSure). U mag daarna niet meer zwanger worden omdat het baarmoederslijmvlies zo beschadigd is dat een innesteling niet meer mogelijk is.

Als het bloedverlies rondom de overgang heel hevig is dan denk ik dat u daar zeker een behandeling voor mag krijgen omdat het anders uw gezondheid (verder) in gevaar brengt. We hebben de plicht om ons lichaam te verzorgen. Mogelijk worstelt u met de vraag of u een behandeling mag ondergaan waarna u niet meer zwanger mag worden. Dat is een heel persoonlijke afweging. Wel weten we dat de vruchtbaarheid van een vrouw ongeveer tien jaar voor de overgang al zo laag is dat er vaak geen spontane zwangerschap meer mogelijk is.

Andere mogelijkheden van behandelingen voor het hevig bloedverlies zijn het innemen van medicatie met of zonder hormonen of het plaatsen van een Mirena spiraaltje. Als deze behandelingen niet het gewenste resultaat hebben, is het een optie om de baarmoeder te verwijderen. Wat mij in de spreekkamer wel eens opvalt is dat mensen soms meer moeite hebben met het verwijderen van het baarmoederslijmvlies dan met het verwijderen van de baarmoeder. Echter, als het verwijderen van het baarmoederslijmvlies slaagt, dan is deze behandeling veel minder zwaar. Ook is de kans op een complicatie lager dan bij het verwijderen van de hele baarmoeder.

Gatske Nieuwenhuyzen-de Boer

Lees meer artikelen over:

baarmoeder