Dispensatie voor ouderling

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Wat betekent het als een ouderling (Gereformeerde Gemeenten) aftredend en herkiesbaar is en de kerkenraad besluit één jaar dispensatie te geven, zodat de ouderling deze na een jaar alsnog afscheid moet nemen? Ik kan dit niet in de kerkorde terug vinden.

Antwoord

Over je vraag heb ik wat moeten nadenken, omdat het waarom van één jaar dispensatie niet verwoord wordt. In de Gereformeerde Gemeenten zijn er in de kerkorde afspraken gemaakt. Daarin staat dat een ambtstermijn drie jaar duurt en dat de ambtsdrager dan aftredend en herkiesbaar is. In sommige gevallen wordt de termijn van vier jaar gehanteerd.

Er zijn situaties denkbaar dat bij een afgesproken termijn de kerkenraad besluit de termijn van drie jaar met een jaar te verlengen. Een voorbeeld daarvan zou kunnen zijn dat iemand in de tijd van aftreden ernstig ziek is en niet in staat is om de vraag van aftreden en herkiesbaar zijn te beantwoorden. De kerkenraad kan dan uit respect besluiten de termijn te verlengen.

Een ander voorbeeld zou kunnen zijn, wat ik laatst hoorde, dat een ouderling aftredend was en zich niet meer herkiesbaar stelde. Vanwege zijn kennis en ervaring besloot de kerkenraad de ambtstermijn met een jaar te verlengen. Dan was er nog een jaar de gelegenheid om verschillende zaken over te dragen aan andere kerkenraadsleden.

In beide voorbeelden is sprake van begrijpelijke en wijze overwegingen.  Alleen als de termijn van vier jaar daarmee wordt overschreden, is het niet volgens de afspraken in de kerkorde. Respectvol handelen blijft altijd nodig.

N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

ambtsdragerouderling