Jezus heeft de schande veracht

Ds. D. van der Wal / Geen reacties

Vraag

Wat betekent “die het kruis heeft gedragen en de schande veracht.” Dit wordt vaak aangehaald in gebeden in onze CGK-gemeenten en wellicht ook door predikanten elders. Dat Jezus het kruis gedragen heeft staat vast, maar wat is de schande veracht? Heeft hij de schande (schade?) juist niet aanvaard?! Dat klinkt mij logischer. Hij besloot toch juist voor ons te lijden in plaats van het te verachten, in de zin van links te laten liggen? Hij bespotte het toch niet en nam Zijn (lijdens)werk toch volmaakt serieus? Hoe moet ik de tekst opvatten? Ik hoor ‘m te vaak om hem langer te kunnen negeren, ik wil het begrijpen!

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat ben ik blij met jouw laatste opmerking: “Ik wil het begrijpen!” Geweldig om er zo mee bezig te zijn. Niet alles wat je hoort zomaar naast je neerleggen maar zoeken naar wat ermee bedoeld wordt. Voor wat betreft jouw vraag. De zinsnede “die het kruis heeft gedragen en de schande veracht” is een letterlijk citaat uit de Bijbel. Je kunt dat vinden in Hebreeën 12:2. Daar staat het volgende: “Terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechter hand van de troon van God.”

Maar wat wordt daar nou mee bedoeld? Eén van de belangrijke punten die de Hebreeënbrief de lezer wil meegeven is: hou vol! Als je tot een waar geloof in Christus Jezus gebracht wordt dan zal dat ook gevolgen hebben. Eén van die gevolgen is de grote strijd en tegenstand die Gods kinderen zullen ervaren hier op aarde. Het grote gevaar daarvan is dat men de strijd opgeeft. Daarom wordt er in de Hebreeënbrief meerdere keren opgeroepen om te strijden en in te gaan.

En hoe doe je dat? Aan het begin van hoofdstuk 12 wordt duidelijk dat Christus navolgen alleen maar kan als wij zien op Hem! En Zijn offerdood aan het kruis is het duidelijkste voorbeeld. De Heiland liet Zich ook niet afleiden van de lijdensweg die Hij moest gaan. Terwijl alles om Hem heen in verzet kwam ging Hij verder. Zo moeten ook Gods kinderen doorzetten als er tegenstand komt. En die tegenstand, daar konden die eerste lezers van deze brief goed over meespreken. Daarom wordt in vers 2 gewezen op Hem die het kruis gedragen heeft en de schande (van dat kruis) veracht.

Het Griekse werkwoord dat hier gebruikt wordt (kataphroneo) betekend letterlijk vertaald inderdaad verachten of verafschuwen. Dat kun je op een negatieve manier opvatten en vaak wordt dat ook bedoeld. Maar dit woord kun je ook op een positieve manier vertalen en de context van Hebreeën 12 wijst ons ook in die richting. Het woord kruisiging was bijna onuitsprekelijk onder de culturele elite van Rome in die tijd. De meeste Romeinen vermeden, net als Cicero, de term geheel en kozen voor het eufemisme “arbori infelici suspendito”: hang hem aan de ongelukkige boom.

Maar zelfs die verschrikkelijke schande moest de Heiland verdragen en ondergaan. En dat heeft Hij gedaan. Terecht merk je op dat Hij het niet bespotte of links liet liggen. Dat is ook zeker niet wat hier bedoeld wordt. Onze Heiland dacht er niet lichtzinnig over, integendeel! De strekking van het woord verachten hier in Hebreeën 12:2 is positief getoonzet.

Hij is niet teruggeschrokken voor de schande van het kruis maar Hij heeft die schande moedig en vrijwillig gedragen. In dat licht mag je dat woord verachten lezen. Hij heeft de schande niet als een onoverkomelijke muur gezien, maar door aan het kruis te gaan heeft Hij die schande “aan de kant geschoven” en zich daardoor niet laten tegenhouden. Daarom heeft de NBG 1951 vertaling gekozen voor “de schande niet achtende” en de NBV21 voor “en de schande ervan aanvaard”.

Dat de Zoon van de Levende God deze weg gegaan is voor Gods kinderen. Wat een wonder! Wat een genade zien we hier. De schande van zondige mensen was op Hem. Ik hoop dat dit antwoord je niet alleen verder helpt in het begrijpen maar hopelijk ook in die stille verwondering en aanbidding van Hem die Zijn leven gaf opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.

Ds. D. van der Wal