Polyvagaal theorie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Waar vind ik een betrouwbare recensie/visie op de polyvagaal theorie? Ten einde raad na al veel therapieën gevolgd te hebben (na flink energieverlies na kanker), kwam ik bij deze theorie uit. Kort gezegd zou het werken vanuit de gedachte dat je lichaam trauma's (als kanker) onthoudt en dat je zenuwstelsel er verkeerd op gereageerd heeft, waardoor je bijvoorbeeld vermoeidheid hebt ontwikkeld. Ik volg de therapie nu al een tijdje, maar ik weet niet of het goed is. Als ik ga googlen kom ik allerlei soorten van tegenstrijdige informatie tegen. Vandaar dus mijn vraag.

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je goed begrijp dan vraag je om betrouwbare informatie over de polyvagaal therapie om te beoordelen of het goed is om deze therapie te ondergaan.

Een betrouwbare website is bijvoorbeeld gzpsychologie.nl. De artikelen die je daar vindt over de polyvagaal therapie zijn weliswaar vooral opinieartikelen maar zijn wel door deskundigen geschreven.

Als je jezelf afvraagt of het ethisch verantwoord is om deze therapie te volgen, dan wil ik je de volgende overwegingen meegeven.

Het is, mijns inziens, niet om het even welke therapeut je hebt. Een christelijke therapeut die volgens christelijke principes werkt is echt aan te bevelen. Sommige therapieën zijn duidelijk op onchristelijke principes gebaseerd en kunnen de Bijbelse toets niet doorstaan.

De polyvagaal theorie is maar een versimpelde weergave van de realiteit. Er zitten ook elementen in waar ik het niet mee eens ben. De menselijke psyche (en hoe de psyche reageert op trauma's) is ook veel te complex om in een theorie te vangen. Toch zitten er wel elementen in die ik vanuit de praktijk herken en die inzicht kunnen geven waarom iemand op een bepaalde manier reageert of zich gedraagt. Dat kan zeker behulpzaam zijn en helend werken.

Met vriendelijke groet en sterkte met de overwegingen,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

psychologie