Bijbelsch Handboek

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Een poos terug had ik de vraag 'Bijbelverklaringen uit vroegere gereformeerde kerk' gesteld over bepaalde theologen en hun "korte verklaring der Heilige Schrift". Nog dank voor het antwoord. Ik heb de boeken regelmatig geraadpleegd voor verdieping. Erg waardevol. Nu ben ik verder op zoek gegaan naar boeken die verdieping bieden en toen kwam ik de volgende set tegen: Bijbelsch Handboek: "Het Oude Testament en Het Nieuwe Testament". Dit is geschreven door dezelfde theologen als die van de korte verklaring.

Mijn vraag is: wat kan ik precies van deze boeken verwachten. Er staat een korte beschrijving over de inhoud, dus ik heb er een redelijk beeld van, maar is dit waardevol ter verdieping en wat kan ik er precies van verwachten?

Antwoord

Beste jongere, bedankt voor je vraag. Het “Bijbelsch Handboek” is een voortreffelijk werk in twee delen. Het boek dateert uit 1935. Een groot voordeel is dat de schrijvers Schriftgetrouw zijn. Ze zitten niet op de lijn van de Schriftkritiek. Uit de genoemde boeken (twee delen) valt heel veel te leren. A. van Deursen is heel betrouwbaar. En heel informatief. Het meest waardevol is (naar mijn inzicht) het hoofdstuk van dr. J. Ridderbos over de uitlegging van de Heilige Schrift. Daar kom je verder mee.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

boeken