Christen op kunstacademie

drs. E.J. (Els) van Dijk / 5 reacties

Vraag

Ik zit nu in havo 4 en ik zou heel graag art director willen worden. Alleen mag je wel als christen naar de kunstacademie vanwege al die typetjes die daar rondlopen?

Antwoord

Beste...,

Enerzijds begrijp ik je vraag wel, maar anderzijds moet ik ook de nuchtere constatering doen dat we in een wereld leven waarin we via allerlei kanalen door allerlei wereldse denkbeelden beïnvloed kunnen worden. Ik hoor bijvoorbeeld ongeveer niemand zich afvragen of sociale media wel passen bij een christelijke levensstijl terwijl daar ongelooflijk veel denkbeelden passeren die niet met de Bijbel te rijmen zijn. Heel veel studies aan hogescholen en universiteiten kennen ook absoluut geen christelijke grondslag. Integendeel. Maar vaak zo verpakt, dat het niet opzichtig aanwezig is.

En ja, bij de kunstacademie is het wat nadrukkelijker aanwezig dat er gedachten en ideeën gepropageerd worden die niet Bijbels zijn. Ook over de mensen die een dergelijke studie volgen is het een en ander te zeggen. Eveneens over het 'wereldje' waarin je je dan begeeft. Keihard. Je moet beslist tegen afwijzing, afkeuring en kritische feedback kunnen om daarin te floreren en er je werk van te maken.

Is dat een reden om niet aan een degelijke studie te beginnen? Wat mij betreft niet. Nogmaals: we leven in een 'gekke wereld' waarin van alles aan ons opgedrongen wordt als we daar niet alert op zijn. Het helpt niet om onder een steen te gaan liggen en je overal afzijdig van te houden. Vroeger zei men wel: we zijn niet van de wereld maar we leven er wel in. Op de plekken waar God je stelt en met de kwaliteiten die je hebt mag je je licht laten schijnen. Laat zien dat je andere keuzes maakt en andere prioriteiten stelt. Dat dwingt alleen maar respect af.

Maar in alle eerlijkheid ook dit: ben je bestand tegen de tegenwind die op je afkomt en de kritiek die je ook ten deel zal zijn? Als dat zo is, hoop ik dat je van betekenis kan zijn in de kunstwereld. Ook daar zijn de getuigenissen van een leven met God meer dan welkom!

Wijsheid in alle overwegingen die te maken zijn!

Vriendelijke groet,
Els van Dijk

Lees meer artikelen over:

studiekeuze
5 reacties
Tonny
Je zal veel kunst tegenkomen met een bijbels verhaal, zeker de oudere kunst. Het rijksmuseum lijkt soms 1 groot bijbelverhaal. Een mooi moment om hierin iets verdiepends te kunnen vertellen aan je klasgenoten.

In het RD van, ik dacht, donderdag stond een artikel over christelijke studenten. Hier zat ook een student bij die iets in de richting van kunst deed. Er is vast iemand in je omgeving met een abo.

En de tip: keur niet af als anderen er een andere leefwijze op nahouden. Stel vragen, wees geïnteresseerd. Dan ligt de weg vaak meer open voor vragen over jouw visie.
jaop
Mijn ervaring is dat het wel meevalt met die bijzondere typetjes. Natuurlijk lopen er wat extravagante personen rond, maar of dat procentueel nu echt zo veel hoger is dan andere opleidingen, vraag ik me af. Bij de grafische kant (waar jij heen zult gaan) is het percentage vrijbuiters ook weer wat lager dan bij de vrije afdeling.
Wat Els zegt dat je een gladde rug moet hebben mbt feedback is wel zeker waar. Bij beoordelingen zien je nog weleens betraande gezichten. Dat heeft er ook mee te maken dat wat je doet en maakt tijdens zo'n opleiding vaak heel persoonlijk is. Maar die hardheid is niet persoonlijk gericht, maar bedoeld om je beter te maken in je vak.
En vaklui zijn ook op dit vlak hard nodig, dus laat je niet tegenhouden door stereotypes als dit echt bij je past (als je daar in havo4 al overtuigd bent dat je deze kant op wilt, denk ik dat dat zo is).
Rembrand
Om de uitspraak " al die typetjes" moest ik wel een beetje lachen. Misschien ben jij in die andere omgeving juist een typetje met een gestreken overhemd en een keurige scheiding in je kort geknipte haar ;)
Gepeizen
Mooi als er overal, in elk werkveld, christenen te vinden zijn.
Wellicht kunnen de vraagsteller en die paradijsvogels op de kunstacademie in de toekomst van alles leren van elkaar.
Helaas kostte het mij tijdens mijn studie nog best veel tijd om te beseffen dat ik als christen het echt niet altijd bij het juiste eind had.
Johanna89
Ingewikkeld! Mijn ervaring is wel dat er heel veel mensen rondlopen die heel anders denken over LHBTI-kwesties en andere politieke onderwerpen. Erg links georiënteerd, waarbij er weinig ruimte is voor andersdenkenden. Uiteraard kan dit een verrijking zijn maar als je hier dagelijks tegenaan loopt en mee te maken krijgt, kan dit best impact hebben voor jezelf en is dit wel iets om rekening mee te houden. Mogelijk is het een idee om een paar dagen mee te lopen?