Het blijft dor en doods

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

O, ik zit zó vast. Het is echt erg! Ondanks Gods bemoeienissen, blijf ik maar zondigen. Het lijkt of de hemel van koper is. Niet altijd, zeker niet, ik mag ook wel met genot luisteren naar preken. Maar ach, als ik bid blijft het zo doods en dor. Toen onze dominee voor de laatste keer het Avondmaal bediende wilde ik aangaan, aanrennen zelfs. Maar ik wist het, geen kerkelijk recht, maar ook geen Goddelijk recht. Maar dat geluk van dát volk! Zó'n groot geluk zou ik ook wel willen!

Maar, ach... Als ik met anderen ben en over God en Goddelijke zaken spreek is het zo goed, als ik Gods volk spreek, proef ik het geluk, maar ik kan er niet bij. Op geen enkele manier. Met preeklezen niet, met kerken niet, met bidden niet, nergens meer mee. En nee, ik weet het, met de werken kom ik er niet, maar het zijn toch Gods middelen die Hij wil zegenen tot eer van Zijn Naam en zaligheid van zondaren?

Gods volk om mij heen zegt het: “Ja, het kan echt nog hoor, roep Hem maar aan, blijf maar aanhouden”, maar ze moesten eens weten hoe ik bid, ze moesten eens weten hoe vast ik zit in de zonden. Ik geloof dat God die zonden kan verbreken, maar toch, waarom, wáárom, doet Hij het niet? Hoe kan ik verder? O, help! Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten...

Een jongeman.

Antwoord

Mijn beste vriend,

Ik hoor je! Ik zie elk woord dat je schrijft  in je brief. En ik ben maar een mens. Daarom kan ik jou bemoedigen dat God elk woord, elke gedachte en elke zucht die jij naar Boven stuurt hoort!

Ik las net van iemand die schreef: "Ik bid en bid en kom er nergens mee. Alles wat ik de Heere voorleg loopt op niets uit. Ik heb al zo lang gebeden dat ik Gods liefde voor mij persoonlijk kan ervaren en ik kom er nergens mee. Ik bid om meer heiligheid en ben meer onheilig. God ziet mij niet want Hij antwoordt mij niet. Ik heb daarom alle reden om heel ontmoedigd te zijn?"

Je zult jezelf best wel erkennen in deze worstelaar, of niet? Maar God hoort je zeker, onmiddellijk zelfs, terwijl Hij niet altijd onmiddellijk antwoordt.  Begin eerst te erkennen dat God je hoort, want Hij hoort zelfs het krassen van de jonge raven. Echt, dank God voor de belofte dat Hij acht geeft op het gebed van de arme ziel die tot Hem vlucht.

Ja, maar Hij heeft mij nooit geantwoord? Is dat echt waar? God beantwoordt het gebed niet altijd in een zichtbare of gevoelige manier. Of op de manier waarop wij dat willen. Het is net als het water dat verdampt. Een gedeelte van dit water komt weer terug in een regenbui, maar niet altijd op de plaats en tijd waar wij willen. Veel van dit water komt terug als de dauw in de ochtend (aldus William Bridge) en dat merken we haast niet eens. God hoorde het gebed van Zacharias en Elizabeth maar het antwoord bleef op zich wachten. En toen het antwoord kwam, zelfs als een 'grote regenbui' kon Zacharias het niet eens geloven. Zo, wees bemoedigd. Jij bent niet de enige die dit zo ervaart. Natuurlijk, dat is geen echte troost, maar het mag je bemoedigen om toch bij de Heere aan te houden.

De Heere weet waarom Hij je laat wachten om wat je bidt of bad. Hij ziet in je hart misschien dingen die jij nog niet ziet. Je schreef over de zonden die je in je leven ziet. En hoewel elke zonde zonde is, ziet de Heere misschien wel zonden die jij nog niet eens op het netvlies van je ziel hebt. Als God je laat wachten aan Zijn troon, betekent dat niet dat Hij je niet hoort. Het betekent wel dat Hij een reden heeft om jou te laten wachten. God is getrouw aan Zijn Woord en wees daarom niet ontmoedigd. We hebben alle reden om nederig en verbroken te zijn, maar nooit een reden om ontmoedigd te zijn. Immers, God is een God die de waarheid spreekt en Zijn beloften houdt. Heeft Hij niet gezegd: "Opent uwen mond, eist van Mij vrijmoedig, op Mijn trouw verbond, al wat u ontbreekt, schenk ik mild en overvloedig?" En als jij dan je mond geopend hebt in gebed tot God, zal Hij dan het Woord dat uit Zijn mond kwam niet vervullen?

Vraag maar: "Heere, laat mij toch zien waarom U wacht? Wat is er in mijn zondig hart dat ik nog niet zie en dat in de weg staat?" Gods doel is dat wij Christus meer en meer nodig hebben en op Hem alleen te zien. Misschien zie jij nog teveel op je gebed en het velen bidden? Hij wil je van die ‘grond’ afbrengen om alleen op het leven en sterven van de Heere Jezus te zien als vaste grond. Er is veel kaf onder het koren van het gebed, schreef William Bridge. Opmerkelijke woorden.  Zou Gods wachten dat niet kunnen zijn, zodat het kaf van het koren wordt gescheiden? Jacobus schreef ook: Je bidt maar ontvangt niet... En waarom niet? Zoek Jacobus 4 eens op en vraag of God daar een antwoord geeft.

Iemand schreef eens: "God verhoort soms een goddeloze man die bidt terwijl Hij het gebed van een oprecht hart niet beantwoordt. Hij doet dat om de goddeloze aan te moedigen om te meer te bidden, terwijl Hij de oprechte leert niet op zijn gebed te rusten." Maar als wat jij de Heere verzoekt naar Zijn wil is, en als Hij wacht in het antwoorden, betekent dat geen afwijzing maar een wijs Goddelijk uitstel. Lees Zijn beloften en werp je daarop (1 Johannes 3:22).

Maar daar zit het juist op vast, denk jij. “Ik houd Zijn geboden niet. Ik val telkens weer in grove zonden.” Deed Jona dat ook niet? Deed David dat ook niet? Deed Petrus dat ook niet? Maar zelfs toen Jona, David en ongetwijfeld Petrus bad, hoorde Hij hen niet? "Maar er leeft in mijn hart zoveel ongeloof, zoveel onreinheid, zoveel huichelachtig gedrag.  Oh, u moest eens weten wat er in mijn hart leeft." Vriend, iedereen die iets van zichzelf heeft leren kennen, zal dit beamen. Al de mensen waar jij zo graag naar luistert hebben allerlei vuile was die 'binnen hangt.' Ze zijn echt niet zo heilig als je denkt. Maar als het goed is, leunen zij op de Heere Jezus Christus. In Hem alleen zijn wij aangenaam en aanvaardbaar in Gods oog.

En heeft de Heere Jezus het niet duidelijk gemaakt in Zijn Woord dat Hij dat ook voor jou wil zijn? Kijk maar eens in de spiegel naar je voorhoofd, want daar heeft Hij je een verbondsteken gegeven waaraan Hij Zichzelf heeft gebonden aan Zijn eigen Woord. "Ik heb geen vreugde in de dood (in het leven met scheiding) van de zondaar." Laat je leiden door Gods Woord en niet door je eigen donkere gedachten.

De Heere zegene deze gedachten tot Zijn eer en bemoedigt dit onderwijs aan je ziel. Een aantal van deze gedachten heb ik uit het boek van William Bridge, “A Lifting up for the Downcast”, gehaald. Ook Thomas Brooks, “A precious remedy against Satan’s devices” is een juweel dat ik je aanraad, als je Engels kunt lezen. (Naschrift redactie: de Nederlandse versie 'Kostbare hulpmiddelen tegen satans bedriegerijen' is hier gratis te downloaden).

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst