Lid worden van Hersteld Hervormde Kerk

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik wil mij als jongere graag aansluiten bij de Hersteld Hervormde Kerk. Ik ben als kind helaas niet gedoopt. Ik zou dit gaandeweg wel willen; evenals belijdenis doen. Hoe gaat het lid worden van de HHK in zijn werk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als jij meerderjarig bent, kun jij jezelf aanmelden bij de Hersteld Hervormde Gemeente in jouw woonplaats. Is die er in jouw woonplaats niet, dan meld je zich aan bij de kerkenraad van de HHG onder welke je woonplaats valt. Iedere plaats in Nederland is bij een Hersteld Hervormde Gemeente ingedeeld. Dat hoeft niet altijd de dichtstbijzijnde gemeente te zijn al is dat wel meestal het geval.

Waren je ouders voor 1 mei 2004 lid van de Nederlandse Hervormde Kerk en valt jouw geboortedatum voor 1 mei 2004, dan kun je je als geboortelid laten inschrijven. Het is dan wel goed om je dan tegelijkertijd  als geboortelid te laten uitschrijven bij de PKN waar je staat ingeschreven. Je kunt in overleg met de kerkenraad van de HHG na het volgen van belijdeniscatechisatie en het doen van belijdenis je laten dopen. Je wordt dan belijdend lid van gemeente en kerk. Indien je ouders bij een andere of geen kerk behoorden, dan kun je je eveneens wenden tot de kerkenraad van de HHG en je legt uit dat je graag tot de HHG wilt gaan behoren. Zij wijzen je dan wel nader de weg.

Hartelijke groeten,
Ds. J. L.Schreuders