Twijfeltoerusting

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Veel jongeren kennen Geloofstoerusting.nl en gaan erheen. Ik ben er pas ook een keer geweest en vond het een positieve ervaring. Nu zit ik in een Gereformeerde Gemeenten en onze dominee noemde het Twijfeltoerusting en zei dat als je daar heen ging, je twijfels krijgt over de prediking in onze kerk en je uiteindelijk weg gaat uit de kerk. Zelf vind ik dit nogal kort door de bocht en ik zou graag van iemand anders uit de Ger. Gem. willen horen of het verkeerd is om daar heen te gaan en zo ja, wat zijn dan de argumenten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik ben niet een groot kenner van Geloofstoerusting. Ik kon op internet wel enkele lezingen vinden. Ik heb wel de discussie rond dr. Gert van de Brink in grote lijnen gevolgd. Hij heeft de afgelopen jaren vooral via Geloofstoerusting een podium gekregen. Maar ook op Refoweb krijgt hij volop de gelegenheid om zijn opvattingen toe te lichten. Vanaf zijn eerste lezing “over de kleine lettertjes” zet hij zich af tegen de prediking in de rechterflank van de gereformeerde gezindte, waar het aanbod van genade minder aan bod komt of de prediking al te zeer omgeven is van voorwaarden van ellendekennis en ontdekking, die de oproep tot geloof ontkrachten en excuses geeft aan het ongeloof. Hij noemt daarbij de namen van geachte predikanten en noemt hen zelfs dwaalleraren. Dit heeft weer geleid tot reacties zoals jij die van je predikant hebt gehoord. Ik betreur die ontwikkeling en -zonder de pastorale nood te ontkennen- denk ik dat de verschillen sterk door de subcultuur van de gereformeerde gezindte bepaald worden en niet als confessionele verschillen geduid moeten worden. De eenheid is een groot goed en het zou beter zijn als de discussie in broederlijke atmosfeer gehouden zou worden. Ik ben blij dat daartoe nu initiatieven genomen zijn.

Interkerkelijke jongerenavonden zijn een verschijnsel dat al 50 jaar voorkomt binnen de gereformeerde gezindte. Net zoals we in het reformatorische onderwijs kunnen samenwerken, geloof ik dat dit een positief verschijnsel is, in een maatschappij waarin het christelijk geloof steeds meer naar de marge verdwijnt. In het begin waren ze ook bedoeld als christelijke weekendvulling. En natuurlijk kwam men er potentiële partners tegen... Ik vertrouw dat veel jongeren op de jongerenavonden zijn geraakt en ernstig de Heere zijn gaan zoeken. Reden tot dankbaarheid.

Bij de stichting SRA, de voorganger van Geloofstoerusting, de stichting Heartcry e.d., lijkt naast het doel om jongeren rond Gods Woord bij elkaar te brengen, er ook een doelstelling te zijn gekomen om opwekking na te streven en het onderwijs van de kerken aan te vullen en te corrigeren. Zeker de relatie tussen de stichting Heartcry en de kerken was niet altijd zo harmonieus. Dit heeft in het verleden tot verwarring geleid, zoals ook nu het geval is rond dr. Van de Brink.

Ik denk dat het belangrijk is dat jongeren goed nadenken voor ze naar een jongerenavond gaan. Niet iedereen kan hetzelfde aan. Er zijn studenten en meer praktische jongeren. De studenten kunnen mogelijk iets schurends wel aan, maar dat geldt niet alle jongeren. Is het een praktische onderwerp, ga dan rustig.

Als je denkt dat je erdoor in verwarring kunt raken, ga dan naar zo’n avond niet. Het je verdiepen in controverses brengt je niet dichter bij God. Wanneer het avonden zijn waarin getoond wordt dat het goed is om de Heere te dienen, ga er dan vrijmoedig heen.

Drs. Nico van Steensel

Lees meer artikelen over:

jongerenavond