Opzien tegen toekomst drukte

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik kom uit een hecht gezin met een aantal meiden, van wie ik de oudste (halverwege de 20) ben. Ik heb een heel druk sociaal leven met een fulltime baan, vrijwilligerswerk, sporten, hobby's enzovoort. Ik heb sinds kort ook een huis gekocht met mijn vriend en daar hopen we te gaan klussen. We hopen te gaan trouwen.

Ik zie enorm op tegen de toekomst. Dat ligt niet aan mijn vriend, maar wel aan het feit dat ik het nu al zo druk heb. Mijn grens is echt  bijna bereikt. En straks ook nog een huishouden en wie weet wel kinderen. Natuurlijk... God bepaalt alle dingen, maar ik ben vooral enorm bang voor al die extra taken en verantwoordelijkheden. En inderdaad mijn man helpt ook mee hoor, maar toch... het is voor mij een hele grote zorg en iets waar ik enorm tegenop zie in plaats van dat ik ernaar uitkijk. Heeft u tips of wijsheden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het ‘lijden’ dat men vreest is altijd groter dan het in werkelijkheid is. Maak ‘hapklare brokken’ voor alles wat je denkt te moeten gaan doen. Ieder klein stapje is óók een stap. Dat is dus drie keer hetzelfde, maar zó en alleen zó houd je overzicht over de gedachten die je beangstigen voordat die ècht met je op de loop gaan. Schrijf eens op wat je van jezelf verwacht, nu en later. Welke bezigheden zijn zo belangrijk voor je dat je ze perse wilt blijven volhouden? Welke nieuwe taken komen erbij als je een eigen huishouding voert? Bespreek je gedachten ook met je vriend. Wellicht kan hij een en ander van je overnemen, of -in ieder geval- kun je samen afspraken maken. Je gaat niet alléén de toekomst tegemoet, toch?

Een huis heb je in ieder geval al kunnen kopen... dat is fantastisch in de huidige tijd! Nu eerst aan het klussen of (samen) uitzoeken wat en hoe je het beste kunt gaan (of laten!) opknappen wat het meest noodzakelijk is. Je huis hoeft niet helemaal áf te zijn voordat je er in trekt, maar ook dat is een keuze die je maakt. Sámen toeleven naar een gezamenlijke toekomst kan een leuke uitdaging zijn, mits je met twee benen op de grond blijft staan en realiteit niet uit het oog verliest door ‘álles’ te willen!

Wees blij met de mogelijkheden die je hebt en maak ieder klusje inzichtelijk door het op papier te zetten zodat je kunt afvinken. Dát geeft voldoening en moed voor de volgende stap!

Marijke Rots

2 reacties
Greenway
De een kan meer aan dan de ander.
Wij liepen daar behoorlijk tegen aan.
Hulp in huishouding , meisje op zaterdagochtend gaf uitkomst.
Jess
Je komt uit een hecht gezin en hebt leuke zussen. Nou weet je, die zussen willen straks maar wat graag bij je komen en je helpen hoor. Je hoeft ook helemaal niet zo strak huis te houden als de generaties voor je. Zijn de ramen wat minder schoon maakt niet uit. Je boodschappen, schone wc en de was bij houden, dan ben je al een heel eind. Er zijn ook allerlei handige ideeën online te vinden hoe je handig je huishouden kunt doen. Ik had veel aan de: 5 minuten per kamer tip. Je staat er versteld van wat je in 5 minuten op kunt ruimen en dan nog 5 minuten een poetsdoek door die ruimte halen. Investeer in handige spullen om je huishouden te vergemakkelijken, online boodschappen bestellen bij de plaatselijke supermarkt, dan maak je meteen een weekmenu. Hou je tijd over voor je sporten, hobby's en vrijwilligerswerk.