Kerkelijke inzegening huwelijk pas een jaar later

Ds. P.C. van Keulen / Geen reacties

Vraag

Beste mensen hier, ik vroeg me af wat jullie gedachten zijn rond huwelijk en geloof. Natuurlijk is het vanzelfsprekend dat je als twee gelovige mensen trouwt wanneer je kiest voor elkaar samen met God. Mijn vraag aan jullie is dan ook: kan het dat je wettelijk trouwt en gaat samen wonen, dan beslist om een jaar later pas voor de gemeente te trouwen? Of is dit niet helemaal zoals God het zou willen? Ik ben evangelisch protestant...

Antwoord

Beste vragensteller,

Wanneer je voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand je ja-woord aan elkaar hebt gegeven ben je naar Nederlands recht getrouwd. Je hebt elkaar daar trouw beloofd en je gaat vanaf dat moment als getrouwde, gehuwde man en vrouw door het leven. Een mooi moment als je daar mag staan, hand in hand in de wetenschap dat je elkaar uit Gods hand ontvangen hebt. Zoals God Eva aan Adam gaf en Adam uit Gods hand Eva mocht ontvangen, zo mag je dan ook zien dat je als man en vrouw door Hem bent samengevoegd.

En dan ga je samen op weg, de huwelijksreis beginnen, de reis als gehuwde man en vrouw. En als het goed is, ja, al in de voorbereiding op het huwelijk alsook op de huwelijksdag zelf, zal het voor een christelijk (aanstaand) bruidspaar  toch zijn dat hun hulp en verwachting zal staan in de naam van de HEERE, Die man en vrouw heeft samengevoegd als met Zijn eigen hand. Je houdt elkaar wat vast voor de huwelijksdag alsook op de huwelijksdag zelf, en ten diepste wil je als man en vrouw je toch ook vasthouden aan de hand van de HEERE, want als de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen zijn bouwers daaraan. Mozes kon niet verder trekken als Gods aangezicht niet mee zou gaan, en dat sprak hij ook uit, en hij mocht aan het begin van die verdere reis horen uit Gods mond: “U hebt genade gevonden in Mijn ogen.”

Hoe mooi is het dan ook om op de eerste stappen van die reis je handen uit te strekken naar omhoog en te slaan naar het heiligdom je oog, om met (je) vreugde in het huis van de Heere te gaan, om daar met lof Zijn grote naam te danken, om daar te bidden om Zijn zegen over het pas gesloten huwelijk, om daar in een dienst van Woord en gebed samen te zijn (met de gemeente en de familie), om daar door de dienaar van het Goddelijk Woord rijke woorden vanuit het Woord mee te mogen krijgen voor je levensweg samen, om daar door de dienaar van God Gods zegen over je net gesloten huwelijk te ontvangen, ja, inderdaad, Gods rijke zegen! Waarom zou je dan pas een jaar later voor de gemeente willen trouwen?

Het is een goede zaak en God aangenaam, wanneer je je huwelijksreis met Hem begint in een bijzondere dienst van het Woord, in het voor God en (in het bijzijn van) de christelijke gemeente elkaar nogmaals het ja-woord te geven op de daar gestelde vragen en daarna met oplegging van handen te mogen horen: “De Vader der barmhartigheid, Die u door Zijn genade tot deze heilige staat van het huwelijk verbonden heeft, verbinde u met rechte liefde en trouw, en geve u Zijn zegen, Zijn rijke zegen” (over het huwelijk).

Er zijn nog vele zaken te noemen met betrekking tot de kerkelijke inzegening (het kerkelijk huwelijk), maar bovenstaande om aan te tonen dat het een goede zaak is om op de huwelijksdag je als gehuwde man en vrouw je voor de Heere neer te buigen. Daarom, geen jaar wachten, maar het direct na het sluiten van je huwelijk het van God verwachten en Zijn woorden en zegen daarover in te wachten. Ik besluit met Psalm 37:5: “Vertrouw uw (huwelijks) weg aan de HEERE toe en vertrouw op Hem; Hij zal het doen.” Dat is wat God wil.

Gods rijke zegen toegewenst,
Ds. P. C. van Keulen

Lees meer artikelen over:

trouwdienst