Jodenhaat in islam

G.J. Jansen / 3 reacties

Vraag

Het verschil tussen joden en christenen is onder andere de verschillende Bijbel/Thora en het geloof in de komst van Christus. Is er voor moslims die joden haten verschil tussen de joden en christenen? Wat mij opvalt is dat seculiere en gelovige joden gehaat worden door Hamas. Het zou dus geen haat zijn om hun geloof maar enkel omdat het Israëlieten zijn.

Antwoord

Beste vragenstel(st)ler,

Bedankt voor je leuke, maar lastig te beantwoorden vraag.

Allereerst zou je kunnen zeggen dat e.e.a. terug te voeren is op de aloude broedertwist tussen twee duo's nakomelingen van de aartsvaders Abraham en Izaäk; namelijk: Ismaël en Izaäk en Ezau en Jakob, waarbij de eerste steeds de voorouder is van de latere Islamitische volkeren en de tweede van het latere Joodse volk. Je treft een prachtige uitleg over deze materie aan op Gotquestions.org.

In Zijn belofte had God al gezegd dat de meerdere de mindere zou dienen en dat de latere broedervolkeren voortdurend onderling strijd zouden voeren. Dat is ondertussen werkelijkheid gebleken te zijn.

Het is in de ontwikkeling van de geschiedenis van deze volkeren bijzonder dat er ook verschillende monotheïstische godsdiensten ontstonden: het Judaïsme en de Islam.

In een voortreffelijk artikel in Elsevier van de hand van een bekende Nederlandse Joodse journalist en schrijver, Leon de Winter, wordt goed uitgelegd wat de achtergrond van het conflict is, los van bovengenoemde Bijbelse lijn.

Ik hoop je met dit summiere antwoord met vermelding van twee relevante online artikelen verder geholpen te hebben.

Met vriendelijke groet,
Gertjan Jansen

3 reacties
Tonny
In het oude handvest van Hamas zeggen ze dat ze eerst de joden willen vernietigen, vervolgens de christenen, vervolgens de ongelovigen. Dit is dus zeker wel een geloofskwestie, namelijk de hele wereld onderwerpen aan de islam.

De moslims geloven ook in een wederkomst (Mahdi). Ze geloven dat deze pas kan beginnen, wanneer alle joden vernietigt zijn. Het gaat dus ook zeker om het volk zelf, ongeacht welk geloof ze aanhangen.

Daarnaast is jodenhaat een 'vrucht' van satan: Gods volk moet vernietigt worden vanwege alle beloften (bedreigingen voor satan) via dat volk komen.
kumi
Juist, Mohammed was duidelijk een valse profeet.
Met joden en christen haar!.
Dat staat duidelijk in 1 joh3,4
Jesaja40
De haat van Ismael is zeer groot richting het Joodse volk en wordt gevoed vanuit hun fanatieke religie die zich superieur beschouwd. Ene pedofiele man die zich benoemd als een profeet van baäl herschrijft de geschiedenis.

Slechts een fractie uit de Bijbel en verder is het alleen maar een verheerlijking van zichzelf. Zijn volgelingen geloven in die leugenprofeet. Met grote wreedheid ging die pedofiele man en al zijn volgelingen te werk. Zij doel is: de wereld veroveren.

Eigenlijk godsdienstwaanzin met vele eigenzinnige uitleggingen en stromingen die allen beweren het aan het juiste eind te hebben.

En ja, dan kies je een vijand om je tegen af te zetten en kom je direct bij de bron: het bespottelijk maken met de Yitschak, de zoon van vader Avraham door Ismaël. De spotter Ismaël zal heeft zich door dit gedrag, inclusief al zijn nakomelingen, buiten de familiekring van vader Avraham geplaatst.

Joden dienen de Eeuwige de G'd van Avraham, Yitschak en Jaacov. De Ismaëlieten vereren hun profeet en dienen de baal die zij allah noemen. Duidelijk een wereld van verschil voor de Joden en christenen. De Mohammedanen pretenderen dat zij met hun overgrote meerderheid automatisch het gelijk aan hun kant krijgen dat zij de ware godsdienst zijn.