Bidden om ochtendgebed niet te vergeten

Ds. A.K. Wallet / 8 reacties

Vraag

Onze bijna volwassen verstandelijk beperkte dochter stelde me een vraag waarbij ik niet goed weet hierop te reageren. Ze vergat haar ochtendgebedje. Ik gaf haar aan dat ze er om mocht bidden dat ze het niet zou vergeten. Nu zei ze tegen mij: Ik heb erom gebeden, maar tóch vergeet ik het nog vaak. Hoe kan dat? Zou u me willen helpen om hier een antwoord op te kunnen geven?

Antwoord

Bevoorrechte moeder. U hebt van de Heere uw dochter ontvangen. Acht dat als een groot voorrecht. Vergeet nooit dat uw leven ook hierin door de Heere geleid wordt. Zulke kinderen zijn gegeven om hen te leren hun knieën te buigen. Maar ook in de opvoeding van uw kind te leren dat u veel van de Heere mag verwachten. Het vraagt wel veel geduld om te begrijpen wat uw dochter vraagt en wat zij er mee bedoelt.

U zou kunnen proberen bij haar bed een briefje te leggen en met grote letters er op te schrijven: MORGENGEBED. Als uw dochter nog thuis is zou u het aan haar kunnen vragen bij het ochtendontbijt bijvoorbeeld. Heb je er aan gedacht om te bidden? Het moet een heel vaste gewoonte voor haar worden.

U zult ook zelf veel voor uw kind bidden. Dit mag u er ook in meenemen. Bid en spreek zelf ook veel met uw kind over de geestelijke dingen.

Van harte Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

8 reacties
Rembrand
Morgengebed voor iemand met een verstandelijke handicap waarschijnlijk een te lang woord. Misschien kan ze helemaal niet lezen.
Een pictogram met gevouwen handen op de binnenkant van haar slaapkamerdeur plakken kan misschien helpen.
Rembrand
Ik realiseer me dat ik voorbij ga aan haar vraag waarom haar gebed niet wordt verhoord. Ze vraagt of God haar wil helpen om het niet te vergeten.
"Ik weet het niet" kan een eerlijk antwoord zijn.
Zv70
Misschien kunt u uitleggen dat het ochtend gebed geen doel op zichzelf is. Dat het belangrijker is dat ze van de Heere Jezus houdt. Dat een 'ochtendgebed' (soms) ook best later op de dag mag. Misschien zingt uw dochter graag en heeft ze al wel tot (eer van) God gezongen?

U merkt wel, we weten het hier ook niet goed. Maar God ziet haar hart aan!
kip
lief kind
als je uit je bed stapt
eerst op je knieen
bidden.
dan vergeet je het bidden niet meer
VrouwkeZondernaam
Beperkingen gaan dingen als bidden (spreken tegen Iemand die je niet kan zien!) niet voorbij.

Wij hebben een kind van bijna 18 die ook beperkingen heeft. Al zie je daar op het eerste oog niets van. Maar nog: alle dagen begint en eindigt de dag met hulp van ons als ouders. En met een standaard gebed (voorspelbaarheid + woorden weten voor..). Een kort ochtend gebed en voor de nacht het Onze Vader. Het blijft vreemd voelen bij zo'n groot kind. Maar tegelijk ben ik dankbaar dat het kind bidden wil en onze hulp daarbij vraagt. Zou God zulke kinderen daarom verachten? Ik geloof het niet!

Het zal in iedere situatie zoeken zijn naar de beste aanpak. Een picto bovenop de stapel met kleding voor de volgende dag?? Wijsheid en Sterkte!

Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen, die Hem vrezen. Want Hij weet, wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde, dat wij stof zijn.

Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen, die Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen;

Psalm 103
schoenveter
Volgens mij is de vraag niet (alleen) om de praktische oplossing, maar hoe er helder gereageerd kan worden op de vraag: 'Hoe kan dat?' (bidden om het ochtendgebed niet te vergeten en dan vergeet je het wel).

Misschien in de vorm van een kleine levensles:
'Je moet naast bidden ook goed je best ervoor doen. Daar heb je soms iets bij nodig wat je helpt. Misschien door iets te verzinnen waardoor je het niet meer vergeet. Zullen we naast je bed een briefje/voorwerp leggen/hangen die je helpt eraan te denken?'

Hopelijk geeft dit een idee om haar een heldere uitleg te geven en het op te lossen.
Bessensap
Mooie praktische tips zijn er al gegeven. Misschien helpt het inderdaad om het bidden (de eerste) vaste plek te geven in het ochtend ritueel.

Misschien kunt u aan uw dochter uitleggen dat de Heere niet altijd gelijk verhoord.
Hanna & Elkana, en Zacharias & Elisabeth moesten ook heel erg lang wachten tot hun gebed verhoord werd. Maar de Heere verhoorde het wel. En soms verhoort Hij het gebed op een hele andere manier dan wij denken of willen.

De Heere weet ook wie ze is. Hij heeft haar Zelf gemaakt. Zou Hij dan niet liefdevol neerzien op jullie dochter als zij zich realiseert dat ze (uit onmacht) haar gebed is vergeten?
En dat ze daar zelfs eerlijk vooruit komt en het in gebed bij Hem brengt?

Veel wijsheid bij het beantwoorden van deze ingewikkelde vragen.
Ik hoop en bid dat jullie dochter rust mag vinden bij de Heere, en dat ze weet dat de Heere Jezus in de hemel ook haar Voorbidder is. Ook als ze haar gebed nog wel 1000x vergeet.
Yada
Je zou kunnen antwoorden:
Omdat de Heere wil dat je iets leert voordat Hij geeft waar je om vraagt. Hij weet veel beter wat nodig is voor je dan dat jij dat weet voor jezelf.

Je zou een eenvoudig gesprek kunnen aangaan met haar. Wat is bidden eigenlijk? En waarom wil je eigenlijk zo graag ‘s ochtends bidden? Omdat het moet? En waarom vergeet je het? Wat is het eerste waar je aan denkt als je wakker wordt? En wat beloofd de Heere Jezus in Zijn Woord als het gaat om bidden.

(Niet alleen: “Bidt en u zal gegeven worden” en “Hoeveel te meer zal de Vader Die in de hemel is niet de Heilige Geest geven die Hem daar om bidden?” maar ook over de Voorbidder en de “Heilige Geest Die in ons zucht met onuitsprekelijke zuchtingen.” Als er dingen zijn die je niet begrijpt dan heb je een Uitlegger nodig. Één uit duizend…)