Samen of alleen verder

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend en ik hebben anderhalf jaar een relatie. We zijn in onze relatie te ver gegaan en hebben al seks gehad (waar we het allebei heel lastig mee hadden). Op dit moment hebben we een pauze. Nadat we twee maanden verkering hadden ben ik in een heel heftige periode gekomen in mijn leven. Hij was er toen altijd voor mij, maar daardoor was er wel minder ruimte voor hem. Nu sinds een maand gaat het echt goed met mij. Maar toen kwamen de twijfels boven. Vooral bij mijn vriend. Hij vraagt zich af of het niet beter is dat hij alleen blijft zodat hij God beter kan dienen. Ik vind dit heel lastig. Ik houd van hem, maar aan de andere kant wil ik wel graag doen wat God van ons wil. Mijn vriend is echt gelovig en een goede man, al ziet hij dat zelf niet zo. Hoe kom ik erachter wat God wil? En wat kunnen we het beste doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hoe komt u er achter wat God wil... ik lees eigenlijk wat Gods wil is in úw beider leven. En ja, daarvoor komt géén briefje uit de hemel vallen. Het is echter wél belangrijk om zélf te onderzoeken wat in uw concrete situatie van u gevraagd wordt. Is dat de relatie verbreken, of sámen God te dienen? Bespreek dus met elkaar open en eerlijk welke gevoelens u hebt. Voor elkaar. Voor God. Voor een leven samen, als in een drievoudig snoer (zie Prediker 4:12). Of juist door álleen verder te gaan. En komt u er met elkaar niet uit, vraag dan eens om een gesprek met iemand van de kerk, of met een vertrouwenspersoon in uw omgeving. Dat lijkt me meer zinvol, dan een anonieme reactie op papier die ook nog eens maar heel beperkt kan zijn. Juist omdat u beiden nogal wat hebt meegemaakt, waar u wél en waar u niet concreet over schrijft. In een (goed) gesprek kan zoveel meer naar voren komen, juist omdat je dan vragen kunt stellen en elkaar in de ogen kunt kijken.

Marijke Rots