Veel lezen vermoeit

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Wat wordt bedoeld met de tekst in Prediker 12:12? Persoonlijk houd ik veel van lezen, vooral de Bijbel/theologie en geschiedenis. Is deze tekst een afrader, of zelfs een verbod op veel lezen? Dat laatste lees ik er niet in, maar toch, als God iets afraadt, is het natuurlijk heel dwaas om het toch te doen. En hoe zit het dan met predikanten die vaak een studeerkamer vol boeken hebben? Ik hoop dat iemand hier licht op kan geven.

Antwoord

Beste vriend(in),

Waar gaat het Prediker om? Prediker wijst ons op de noodzaak God te vrezen in een gevallen en dus vaak verwarrende en frustrerende wereld. Alles in ons leven is vluchtig, daarom de oproep tot de mens zijn heil bij God te zoeken.

Nee, dit is niet een verbod op veel  lezen of studeren. Ook geen afrader. Wel een waarschuwing: er komt geen einde aan vele boeken te maken. Onderzoek en vermeerdering van kennis is goed. Maar waar brengt het ons? Wat is ons doel hiermee? Laten we thuis zijn in de Schriften. En God liefhebbend dienen. Onderzoek de Schriften, want die zijn het die van Mij getuigen (Johannes 5:39).

Veel zegen en vreugde gewenst in het onderzoek van Gods Woord!

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol