Doop met vuur

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik hoorde pas dat de doop met vuur het oordeel is. Maar in het lied “Doorgrond mijn hart, en ken mijn weg, o Heer.” Staat ook “Doop mij met vuur, opdat ‘k mij niet meer schaam.” Klopt dit lied niet of is de doop met vuur niet het oordeel?

Antwoord

Zie voor het antwoord het artikel 'Dopen met de geest en met vuur'.

1 reactie
CorsdeKort
Vuur over je leven kan het vuur / de vlam van de heilige betekenen, je staat dan in vuur en vlam voor God.

Vuur kan ook het beproevingsvuur zijn.
Je gaat dan door een beproeving heen die dan een test is van je geloof en of dat stand houd (of verbrand). Vuur kan reinigend werken. Een ankerketting die niet meer schoon te krijgen is kan met vuur weer schoon gebrand worden.
In het vuur leer je jezelf kennen; datgene wat in de woont. Dat is dan een uitgelezen situatie om (jouw) zonde die dan in het vizier komt door de Heilige geest te doden in plaats die te laten heersen.

Beproeving(s vuur) voelt niet fijn aan MAAR juist de grote en kleine beproevingen in het leven brengen ons dichter bij God en kunnen bewerken dat wij meer gevormd worden naar zijn beeld. Op die manier komt het slak (vervuiling in metaal) boven en wordt het goud meer gelouterd.