Gods wil bij tegenslag in studie

G.J. Jansen / 1 reactie

Vraag

Een vriendin van mij is pas klaar met haar studie en blikte toen terug op haar studietijd. Ze zei toen zoiets van dat God haar iedere keer geholpen heeft en dat ze kan merken dat God ook wilde dat ze deze studie deed omdat alles voorspoedig verliep. Bij mij volgt de ene op andere tegenslag in mijn studie. Betekent dit dat God wil dat ik deze studie niet doe en een andere studiekeuze moet maken?

Antwoord

Beste vragenstel(st)er,

Bedankt voor je moeilijke en complexe vraag.

Het maken van een goede studiekeuze is ook een complex probleem, omdat het gaat om de keuze voor iets dat bij je interesse past, maar dat daarnaast ook bij jou als persoon moet passen (talent, inzicht, studievaardigheden, etcetera). Redelijkerwijs heb je een studie gekozen die je succesvol kunt afronden met een diploma.

Als je studieresultaten tegenvallen is het belangrijk om eerlijk te onderzoeken wat daarvan de oorzaak is. Mogelijk heb je goed je best gedaan, maar is de studie bij nader inzien te moeilijk voor je. Het kan ook zijn dat er in je omgeving of met jezelf iets aan de hand is waardoor je minder goed tot leren en presteren komt. Wellicht ontbreekt de juiste studiehouding en moet je beter plannen en je ook aan de gemaakte planning houden.

Eén ding is zeker; tegenslag in je studie betekent niet automatisch dat God niet wil dat jij je huidige studie vervolgt. Iedereen maakt tegenslagen mee; ook in zijn/haar studie, beroep en privéomstandigheden. Een Bijbels voorbeeld: David moest echt koning worden, maar daar scheen in eerste instantie bar weinig van terecht te komen, want hij werd heftig vervolgd door koning Saul. Hij had veel tegenslagen, maar toch werd hij op Gods tijd koning. Tegenslag is dus niet per definitie het bewijs dat God wil dat je een andere route neemt.

Wat je misschien kan helpen is eerlijk met iemand te praten die jij vertrouwt: mentor, vriend(in), studiegenoot, etc. Het gesprek moet dan gaan over de volgende vragen:

1. Waarom heb je ooit gekozen voor deze studie?

2. Waarom dacht je toen dat deze studie bij je paste en dat je 'm succesvol kon afronden?

3. Waardoor kom je niet tot goede studieresultaten?

4. Als er bij vraag 3 redenen zijn, denk dan na over de vraag wat je concreet kunt doen om tot betere resultaten te komen.

5. Bedenk vervolgens hoe realistisch het is dat jij gericht en met succes gaat werken aan de onder vraag 4 geformuleerde werkpunten. Als dat niet realistisch is, moet je echt een andere studie zoeken, omdat het nu duidelijk is dat je zeer waarschijnlijk geen diploma zult halen. Als het wel realistisch is, zul je echt jezelf bij je lurven moeten pakken en op een andere manier aan het werk moeten gaan.

Het kan ook zijn dat het niveau van je studie te hoog is, terwijl je het werk- of onderzoeksgebied wel interessant vindt. In dat geval kun je overstappen naar een lager niveau: universitair --> hbo --> mbo --> verschillende mbo-niveaus.

Natuurlijk mag je God altijd vragen om hulp en leiding, maar God werkt meestal middellijk. Daarmee bedoel ik dat als jij je goed en op de juiste manier hebt ingespannen voor je studie en de studie desondanks niet lukt, dat dat het bewijs is dat deze studie niet bij je past. God weet wie je bent en welke talenten je van Hem gekregen hebt. Hij overvraagt je niet. Jij hoeft alleen maar je best te doen en in die weg wil God Zijn zegen geven.

Verder is het ook goed om te praten met een decaan of studieadviseur van jouw opleiding om te kijken of je binnen de opleiding misschien andere keuzes kunt maken.

Samengevat is mijn tip vooral: Kijk eerlijk in de spiegel en onderzoek waarom de dingen gaan zoals ze gaan. Idealiter volg je een studie die bij je past en die je met enig gemak kunt afronden, mits jij de juiste studiehouding en studievaardigheden hebt. Als je de juiste houding en vaardigheden mist, moet je er gericht aan werken of besluiten dat je huidige studie bij nader inzien niet bij je past.

Ik wens je veel eerlijkheid en wijsheid toe bij het gesprek over jouw studieresultaten en de vraag of jij je huidige studiekeuze wel of niet moet vervolgen.

Met hartelijke groet,
Gertjan Jansen

Lees meer artikelen over:

Gods wilstudiekeuze
1 reactie
Davinci83
Rondom studiekeuze heb je de vrijheid om zelf iets kiezen dat je leuk vind en bij je denkt te passen. De Bijbel heeft daar niet iets specifieks over opgedragen. Dus valt binnen eigen keuzevrijheid... waarbij je natuurlijk wel in zijn algemeenheid je christelijke waarden en normen betrekt in dat proces om beroepskeuzes die in strijd zijn daarmee probeert te vermijden (even ter voorbeeld: filiaalleider van een prositutie-voorziening)