Keuze voor andere kerk zorgt voor spanning in gezin

C.A. Hoekman / Geen reacties

Vraag

Wij zijn een echtpaar met twee kinderen dat is opgegroeid in de Gereformeerde Gemeenten. Een van ons wil lid blijven, maar is het ook niet altijd eens met de leer van de Ger. Gem. De ander wil er bij weg en dan de evangelische kant op. Het gevolg van deze worsteling is lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen. Wat nu?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste ouders,

De een wil blijven, maar is het ook niet altijd eens met de leer van de Ger. Gem. De ander wil er bij weg en dan de evangelische kant op. Spanning dus in de relatie en in het gezin begrijp ik en de gevolgen liegen er niet om. Lichamelijke klachten, zoals hartkloppingen. Wat nu?

Ik denk dat je moet beginnen om er samen over te praten waar nu precies de oorzaak van jullie spanning is ontstaan. De spanning is volgens mij niet ontstaan omdat de een het wel eens is met de leer van de Ger. Gem. en de ander niet. Beiden hebben jullie hierover bezwaren. De spanning ontstaat, denk ik, op het moment dat deze bezwaren mogelijke gevolgen kunnen hebben in een  toekomstige kerkovergang, waardoor er nog eens extra spanning zou ontstaan tussen jullie tweeën. Wanneer de een, ondanks de bezwaren, toch wil blijven en de ander, vanwege de bezwaren, weg wil en dan de evangelische kant op.

Mijn advies: spreek naar elkaar helder en duidelijk uit waarom de een wil blijven en het kan volhouden en de ander weg wil omdat hij/zij het niet meer trekt. En benoem dan ook heel eerlijk naar elkaar of je beiden nog staat achter een leer waar voluit zonde en genade, dood en leven, Adam en Christus, Bijbels evenwichtig geleerd en verkondigd wordt. En betrek jullie zondagbeleving daar ook bij. Is er samen nog verlangen om elke zondag naar de kerk te gaan? Hunkeren jullie naar een Bijbelse boodschap van zonde en genade? Niet alleen dat je hoort dat de Heere Jezus gestorven is voor Zijn volk, want dat geloof je wel. Maar dat er een gestorven Zaligmaker is voor jullie en je kinderen. Niet alleen, dat je gered kunt worden van het eeuwig verderf, dat geloof je wel, maar dat Jezus voor jullie staat en vriendelijk nodigt: Alle dingen zijn gereed; komt tot de bruiloft (Mattheüs 22:4). In deze stervende wereld vol stervende mensen moet de nodiging vrij en blij, onvoorwaardelijk en onbevangen uitgaan. Dat is een prediking die de Heilige Geest wil gebruiken om zondaren te redden en zalig te maken. Een prediking die jaloers maakt en leert hunkeren, hongeren en dorsten en tegelijk zo hartelijk je zonden doet belijden. Een prediking zonder een gewillige Zaligmaker is een prediking zonder hartslag. Dan hoor je niet de hartslag van onze Heere Jezus Christus.

Wat nu? Blijven? Zie je dat nog als een mogelijkheid? Om samen met verlangen en vreugde elke zondag naar jullie kerk te gaan? Want wat jullie bezwaren precies zijn ten opzichte van de leer van de Ger. Gem. staat niet in jullie vraag. Eén ding heb ik wel begrepen, zo verder gaan is uitzichtloos en zal ten koste gaan van jullie relatie tot elkaar en tot de kinderen.

Wat nu? Weggaan? Dat mag geen gemakkelijk of lichtvaardig besluit zijn. Jullie hebben binnen de Gereformeerde Gemeenten een plaats gekregen, ook als gezin. Jullie hebben bij de Heilige Doop belooft de kinderen bij Gods Woord op te voeden, en dan juist ontstaat er een grote moeilijkheid. Zouden jullie samen nog onbevangen en oprecht, binnen jullie kerk, ja kunnen/willen zeggen op deze vragen bij de doop van een kind? Wanneer hier remmingen ontstaan, is de relatie met jullie kerk wel heel wankel geworden.

Wat nu? Samen zullen jullie biddend de keus moeten maken. Niemand kan jullie gezamenlijke verantwoordelijkheid hierin overnemen. Wanneer je gaat, zou je dan oprecht en onbevangen ja kunnen zeggen op dezelfde doopvragen in de kerk waar je naar toe gaat? Doopvragen die immers de kern van de Bijbelse boodschap verwoorden. En waar je de hartslag van de prediking hoort, een gewillige Zaligmaker voor een verloren zondaar. Leg jullie hart er naast en hunker naar deze Heiland. Naar een zondag waar je hoort wie jij bent voor God en wie de Heere Jezus wil zijn voor jou. En wanneer je dan van kerk verandert, breng je kinderen daar wat je bij hun doop beloofd hebt. Lees de doopvragen samen nog eens en neem biddend een besluit.

Het is verdrietig dat je een keus moet maken, maar wees er van overtuigd dat niet het kerkverband je redt, maar alleen het Hoofd van Zijn gemeente onze Heere Jezus Christus. Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke Gave.

Hartelijke groet,
C. A. Hoekman

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze