Lampionnenoptocht

Redactie Refoweb / 20 reacties

Vraag

Laatst kwam een lampionnenoptocht ons huis voorbij. De jonge kinderen vonden het prachtig. Wij als ouders willen hier met de kinderen niet aan mee doen. Onze kinderen vroegen ons waarom het niet goed is. Ik heb beloofd dit uit te zoeken, maar kan er niet duidelijk de vinger op leggen. Ik lees over Halloween en Sint Maarten, maar dit is volgens mij niet de achtergrond. Ik lees over de dag van de oogst, dankoffers, brandend reinigende vuren om de vruchtbaarheid van land en vee te bevorderen. Wat is volgens u de oorsprong van deze optocht (lampionnen en versierde karren waarmee een prijs gewonnen kan worden) en kunnen wij als christen hier aan mee doen?

Antwoord

De lampion werd al in de derde eeuw voor Christus gebruikt in China gebruikt voor legerdoeleinden, om zo aan elkaar signalen door te geven. Tegenwoordig is het onderdeel van optochten of kinderfeestjes. Inderdaad worden ze ook wel eens gebruikt voor kinderoptochten bij carnaval of Sint Maarten. Niet direct aanbevelingswaardig. Je zou eens bij de organisatie kunnen informeren wat de achtergrond van deze optocht is. Misschien is het wel voor een doel waar je achter kunt staan. Dan is een lampion niets anders een een stukje draagbare sfeerverlichting.

20 reacties
Stillawake
Wat is er precies niet aanbevelenswaardig aan Sint Maarten?
Hidden
Hier informatie over de achtergrond van Sint-Maarten
https://meertens.knaw.nl/2007/02/15/sint-maarten/
dorpeling
@Still awake
Misschien omdat christenen geen feest vieren waarin een roomse heilige herdacht / geëerd wordt?
Prisma23
@dorpeling

Wel even op blijven letten! Martinus van Tours leefde tussen 316 en 397. Er was toen één christelijke kerk in Europa. Het verschil tussen rooms/reformatorisch/evangelisch of wat dan ook bestond toen helemaal niet. Kortom iets van voor de reformatie "rooms" noemen is gewoon onzin.
benefietdiner
Je vereert met de lampion ‘Martinus van Tours’ oftewel Sint-Maarten. Martinus was bisschop van de stad Tours en een belangrijke grondlegger van het katholieke christendom.

Sint Maarten, Sint Maarten is jarig vandaag.
Nu branden de lichtjes dat doen wij zo graag.
Elf november is de dag dat mijn lichtje, dat mijn lichtje.
Elf november is de dag, dat mijn lichtje branden mag.
Sint Maarten, Sint Maarten, de koeien hebben staarten.
De meisjes hebben rokjes aan. Daar komt Sint Martinus aan.
Geef een appel of een peer. Ik kom het hele jaar niet weer.
Het hele jaar dat duurt zo lang, tot mijn lichtje branden kan.

Ik vind ook niet dat je mee kan doen als protestant christen.
Want waarom ben je anders protestant.
dorpeling
@Prisma, hij is heilig verklaard door de roomse kerk, 'sint' = heilig.
Het Sint Maarten feest wordt gevierd op de dag van zijn begrafenis.

Nee hoor, heeft niks met rooms te maken.
Stillawake
@ dorpeling,
Heb je die moeite ook met Sint Nicolaas?

Enne: je stelt dat christenen geen Roomse feesten vieren, maar je beseft dat het grootste gedeelte van de christenen wereldwijd katholiek is?
Dat christenen dat niet doen is dus niet waar, en de manier waarop je het stelt is nogal een schoffering van onze Rooms Katholieke mede-christenen...
Stillawake
@benefietdiner
Vereer je Martinus van Tours, of herdenk je hem?
In mijn optiek een behoorlijk groot verschil...
dorpeling
@StillAwake, klopt. Dat vier ik ook niet.

Met christenen bedoel ik hier protestanten, mijn excuses voor de onduidelijkheid.
dorpeling
De vraag was trouwens 'kunnen wij als christen hieraan mee doen' vandaar ook mijn antwoord.
benefietdiner
@ Stillawake
Definitie:
Herdenken = plechtig aandacht schenken aan een gebeurtenis uit het verleden.
Vereren = Iemand overmatig bewonderen, vereren wordt ook wel aangeduid als iemand aanbidden of verafgoden.
Zit natuurlijk wel verschil in maar als je er over gaat denken (herdenken) volgt automatisch vereren.
Prisma23
De christenen in de roomse kerken hebben Martinus van Tours.

De christenen in de reformatorische kerken hebben Gerrit Hendrik Kersten.

Ik zie geen verschillen.
dorpeling
@Prisma, dat is pas onzin!
Stillawake
@benefietdiner: Voor mij zit er een behoorlijk verschil tussen herdenken en vereren.
Ik herken dan ook helemaal niet wat je hier schrijft.
Stillawake
@Prisma:
GH Kersten staat voor veel refo's wel een paar trappen hoger dan Sint Maarten voor de meeste katholieken. In die zin: ik snap je punt, maar qua heiligenverering zijn er heiligen die in het Katholicisme hoger worden aangeschreven dan Martinus van Tours, en die je punt beter zouden hebben onderstreept...
Rembrand
Toen ik op de lagere school zat was er op 31 januari een lampionnenoptocht tere ere van de verjaardag van prinses Beatrix. Dit werd georganiseerd door de Oranje vereniging. De kinderen van de School met den Bijbel liepen mee. Of de kinderen van de Reformatorische school ook meeliepen weet ik niet. We vereerden met die tocht de prinses realiseer ik me nu.
Toen was het vooral mooi en spannend. Er vloog nogal eens een lampion in de fik. Er zat namelijk een echte kaars in de lampion.
Davinci83
Ik denk persoonlijk dat het 'vieren' van Halloween niet helemaal passend is ivm de heidense achtergrond rond geesten en dergelijke. Wat betreft Sint Maarten herrinner ik mij veel onschuldig plezier uit m'n kindertijd. De enige die niet blij was was de tandarts, maar dat was een probleem voor later. Persoonlijk lijken me bezwaren rond dit feest wat vergezocht.
waxinelichtje
Sint Maarten, dat behoort bij een van mijn mooiste jeugdherinneringen. Volgens mij deed iedereen van de GerGem kerk daaraan mee. Net al Sinterklaas, het was gewoon een gezellig kinderfeest. Al die poespas rondom heiligen verering en een piet die wel of niet zwart mocht zijn bestond nog niet in de jaren 80 van de vorige eeuw.

Als er in je dorp een lampionnenoptocht is geweest is vaak wel te achterhalen waar het van uit ging. Meestal wordt tevoren in de kranten ervoor gepromoot, een flyer bij de supermarkt of een buurgenoot voor het raam. Kom onder je steen vandaan en kijk eens in het rond wat er te doen is/was in je omgeving.

Het is aan ieder persoonlijk of je hier aan mee kunt doen, niet wat een kerkenraadslid er van vindt. De ouderling die mij aansprak op mijn kleding keuze is later door zijn vrouw verlaten wegens huiselijk geweld, dus vorm zelf je oordeel
Doeterniettoe
Gewoon lekker meelopen joh. Hartstikke leuk voor de kinderen. Tenzij je ook moeite hebt met sinterklaas.
Davinci83
Ja Sinterklaas is ook zoiets; kun je op meerdere manieren bekijken. Je zou kunnen zeggen: wij vieren geen Sinterklaas, want Jezus zal in het middelpunt staan en niet een of ander, door de commercie opgegraven, figuur uit het verleden. Kado's? Hebzucht. Verzamel je geen schatten op de aarde!

Of je kijkt er wat nuchterder naar en ziet een gezellige traditie die mensen samenbindt, de economie stimuleert en mensen positieve gevoelens bezorgd. Eventueel vier je geen Sinterklaas, maar 'pakjesavond'.