Bijbelverklaringen uit vroegere Gereformeerde Kerk

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Ik heb enkele vragen m.b.t. bijbelverklaringen en theologen uit de vroegere Gereformeerde Kerk. Ik ben op zoek naar een bijbelverklaring die niet (te)veel afwijkt van het reformatorisch gedachtengoed en daarbij de nodige verdieping biedt.

Ik kwam de volgende tegen: "Korte verklaring der Heilige Schrift." Hier hebben o.a. F. W.  Grosheide, G. Ch. Aalders, J. Ridderbos, W. H. Gispen en andere aan gewerkt. Dit waren, naar mijn weten, mannen die er alles aan deden om Gods Woord op de juiste manier uit te leggen zonder schade te doen aan het Woord. Toch wilde ik hier de vraag stellen of dit inderdaad een goede schriftverklaring is. Veel van deze mensen kwamen uit de Gereformeerde Kerk, die in de tijd waarin zij leefden een veel behoudender was dan de Gereformeerde Kerk nu. Klopt deze analyse? En waren het dus theologen met een gedachtengoed die overeenkomt met de huidige behoudende christenen en zijn deze verklaring daardoor ook nuttig voor de reformatorische kring?

Ook kwam ik pas een boek tegen over Openbaring, uitgelegd door J. H. Bavinck. Ik weet het één en ander van deze man, maar ik weet zeker niet wat al zijn visies waren. Is dit boek bruikbaar voor de studie van dit fascinerende Bijbelboek?

Antwoord

Beste jongere,

Bedankt voor je vraag. Je komt al een heel eind. De Korte Verklaring is goed bruikbaar en ook betrouwbaar. Dr. Greijdanus heeft er bijvoorbeeld ook aan meegewerkt. Dat is één van de beste exegeten/Schriftverklaarders.

Als het over de Psalmen gaat, dan zijn de twee delen van J. H. Donner “De Psalmen” aan te bevelen. Prima.

En over het laatste Bijbelboek... Het werk van dr. J. H. Bavinck “En voort wentelen de eeuwen” is voortreffelijk. Het is heel goed dat je dat boek gebruikt. De Heere kan het zegenen.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

bijbelstudieboeken