Soorten van geloven

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Naar aanleiding van uw lezing in Rijssen heb ik twee korte vragen rondom de soorten van geloven. Helaas kwamen ze vandaag pas in mij op en heb ik ze donderdag niet kunnen stellen.

De eerste gaat over Jakobus 2. Hier spreek Jakobus over een dood geloof. Dat is dus niet een zaligmakend geloof want er komen geen goede werken/vruchten uit voort. Nu vraag ik me af in welke categorie van geloof valt dit? Historisch, tijd- of wondergeloof?

Mijn tweede vraag gaat over het wondergeloof. Dit deed mij erg denken aan mensen die vanuit een bepaalde eschatologische opvatting continue op zoek zijn naar profetische vervullingen (wonderen?) in deze tijd en daar dan ook bijna alleen maar mee bezig zijn en hun geloof daarop baseren. Ik moet denken aan bijvoorbeeld uitleggers die het einde van de wereld of de opname van de gemeente voorspelden waarna mensen al hun geld uitgaven en daarna met lege handen achterbleven toen het niet uitkwam. Velen zegden vervolgens het geloof vaarwel vanwege de 'profetieën' die steeds maar weer vals bleken te zijn. Valt dat ook onder het wondergeloof?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat mooi dat je aanwezig was op de avond in Rijssen! Ik heb aan het begin van de derde lezing kort benoemd dat de driedeling van historisch, tijd- en wondergeloof niet ideaal is. Er zijn in de loop der tijd dan ook bezwaren genoemd, waaronder het punt dat jij noemt. Het dode geloof zoals vermeld in Jakobus 2 kun je er niet bij onderbrengen. Dus de drieslag is zeker niet volledig. Maar een groot probleem is dat gelukkig niet. We moeten niet alle vormen van geloof kennen die tekortschieten, maar de ene vorm van geloof die zalig maakt.

Wat je tweede vraag betreft: er zit daar inderdaad wel iets in van een laakbaar wondergeloof. We zullen de tekenen der tijden pas werkelijk kennen en doorgronden als de gebeurtenissen zich hebben voorgedaan. Ik denk dat er voor deze tekenen hetzelfde geldt als wat geldt van de profetieën over de komst van de Messias en van de Heilige Geest. Pas toen ze vervuld waren, was het mogelijk ze als zodanig te kennen. Paulus schrijft de komst van de Christus als over "het geheimenis dat door de tijden der eeuwen heen verzwegen was" (Romeinen 16:25), en dat pas in zijn tijd "geopenbaard is en door de profetische Schriften onder alle heidenen bekendgemaakt is" (Romeinen 16:26). Alles was voorzegd, maar het bleef een geheimenis.

Zo is het ook als het gaat om de eindtijd. Het blijft een geheimenis dat verzwegen blijft, totdat de gebeurtenissen zelf hebben plaats gevonden. Pas daarna zullen we inzien hoezeer de profetieën erin tot vervulling zijn gekomen. Iedereen die beweert de profetieën als een soort van almanak te kunnen raadplegen, doet noch de Schriften nog zijn hoorders recht.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

tijdgeloof